09912945219

تفاوت قفل الکترونیکی و مکانیکی

یکشنبه 21 آبان 1402 140 0

قفل ها از زمان های قدیم وجود داشته اند و ساختار و مکانیسم آنها تغییر نکرده است، اما فناوری های جدید در بهبود قفل ها تأثیر زیادی داشته اند. در چند سال اخیر قفل های الکترونیکی به سرعت جایگزین قفل های مکانیکی شده و به دلیل عملکرد سریع و امنیت بالا در مقایسه با قفل های مکانیکی محبوبیت زیادی نیز به دست آورده اند. 

قفل های مکانیکی و الکترونیکی از نظر میزان راحتی، امنیت، دسترسی و قیمت تفاوت هایی با یکدیگر دارند ولی ساده ترین تفاوت قفل الکترونیکی و مکانیکی این است که قفل های الکترونیکی با باتری کار می کنند و اغلب دارای صفحه کلید روشن هستند، در حالی که قفل های مکانیکی نیازی به باتری یا برق ندارند.

اگر در انتخاب قفل مکانیکی یا الکترونیکی تردید دارید با ما در این مطلب از آی کی همراه شوید. در اینجا ضمن معرفی و بررسی مزایا و معایب قفل های مکانیکی و الکترونیکی به مقایسه آنها نیز می پردازیم تا بتوانید بهترین قفل را انتخاب کنید.

 

 

قفل مکانیکی چیست؟

این نوع قفل ها صد در صد بدون برق و باتری و با استفاده از ترکیب قطعات مکانیکی، مانند پیچ و مهره‌ها، فنرها و بولت‌ها کار می کنند. آنها صدها سال است که وجود دارند و اغلب یک راه حل مناسب برای نیازهای امنیتی ساده هستند. قفل های مکانیکی به راحتی نصب می شوند و برای باز و بسته شدن تنها به کلید نیاز دارند. اما متاسفانه کلیدهای آنها را می توان به راحتی کپی کرد. هر کسی که کلید دارد می تواند یک قفل مکانیکی را باز کند، مهم نیست که صاحب آن نباشد.

البته این قفل ها قیمت بسیار کمی دارند، بنابراین اگر الزامات امنیتی شما خیلی پیچیده نیست، قفل‌های مکانیکی می‌توانند به خوبی به شما کمک کنند. این نوع قفل در بسیاری منازل مسکونی و سازمان ها دیده می شود. قفل های مکانیکی انواع مختلفی دارند که در مقاله انواع قفل درب ضد سرقت به ان پرداخته ایم.

 

قفل مکانیکی

 

مزایای قفل مکانیکی

  • ساخت و ساز قابل اعتماد، در طول زمان از قرن 19 آزمایش شده است.
  • سخت افزار قفل مکانیکی سال ها بدون نیاز به تعمیر و نگهداری دوام می آورد.
  • قفل های مکانیکی حتی توسط ناآشناترین افراد عادی به راحتی قابل استفاده هستند.
  • قفل های مکانیکی بسته به تنظیمات نصب معمولاً ضد آب هستند.
  • قفل های مکانیکی بدون برق و باتری کار می کنند.

 

 

معایب قفل مکانیکی

  • تکنولوژی قفل مکانیکی تا حد زیادی در دهه های اخیر ثابت مانده است.
  • هنگامی که قفل های مکانیکی خراب می شوند، در بیشتر موارد برای تعمیر باید از  فرد حرفه ای کمک بگیرید.
  • هنگامی که کلیدهای قفل مکانیکی توسط افراد غیرمجاز کپی می شوند، امنیت شما ممکن است بدون اطلاع شما به خطر بیفتد.
  • قفل های مکانیکی به شما نمی گویند چه کسی و چه زمانی آنها را باز کرده است.
  • هنگامی که کلیدهای قفل مکانیکی گم یا دزدیده می شوند، باید برای تغییر قفل هزینه کنید.

 

قفل الکترونیکی چیست؟

قفل های الکترونیکی نمونه های مدرن و به شده قفل های مکانیکی هستند که با برق و باتری کار می کنند. برای باز کردن آنها نیازی به کلید ندارید و می توانید این کار را به روش های مختلفی مانند استفاده از رمز و کارت، اثر انگشت، تلفن همراه و ... انجام دهید.

این محصولات کاربرپسندترین قفل ها هستند و در چند سال اخیر استفاده از آنها در ساختمان های مسکونی مدرن و جدید با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه شده است. احتمالاً به این دلیل که آنها بسیار خوش دست هستند و لازم نیست نگران کلیدها باشید!

فرزندان و اعضای خانواده شما به راحتی می توانند بدون داشتن کلید با وارد کردن کد یا اثر انگشت و ...  وارد خانه شوند. قفل های مکانیکی علاوه بر ظاهر زیبا و کاربری راحت، امنیت بالایی نیز دارند. برخی از قفل های دیجیتال هوشمند همچنین اطلاعاتی را در مورد اینکه چه کسی و چه زمانی به درب شما دسترسی داشته و هرگونه تلاش برای ورود اجباری به شما ارائه می دهند.

 

قفل الکترونیکی هوشمند آی کی

 

مزایای قفل الکترونیکی

  • داشتن روش‌های دسترسی مختلف مثل اثر انگشت، پین کد، کارت مغناطیسی، ریموت‌کنترل و حتی دسترسی از راه دور
  • امکان نصب نرم افزارهای امنیتی در گوشی موبایل با قفل های الکترونیکی
  • اضافه کردن، مسدود کردن، یا انتقال کاربران با توانایی های دسترسی خاص
  • بهره‌مندی از امکانات جانبی متفاوت مثل قفل کودک، سیستم ضدسرقت، قفل خودکار و ....
  • دسترسی آسان و قابلیت کار در تاریکی
  • امکان انتقال دسترسی از فردی به فرد دیگر
  • امکان مسدود کردن دسترسی در ساعات مشخص
  • نظارت بر دسترسی بر حسب ساعت از روزامنیت فوق العاده بالا
  • امکان تغییر رمز و کد ورود
  • مقاوم در برابر شرایط محیطی
  • دسترسی سریع و راحت

 

 

معایب قفل الکترونیکی

  • قفل های الکترونیکی نیاز به اتصال باتری یا کابل دارند.
  • قطع برق می تواند منجر به گیرکردن قفل ها شود.
  • افراد ممکن است برای یادگیری نحوه کار با قفل های الکترونیکی به آموزش نیاز داشته باشند.
  • باتری های قفل الکترونیکی باید تعویض شوند.

 

4 تفاوت قفل الکترونیکی و مکانیکی چیست؟

قفل های مکانیکی و الکترونیکی از نظر ساختار و نحوه باز و بسته شدن کاملا با هم متفاوت هستند. اما این قفل ها تفاوت های دیگری نیز دارند که در ادامه با مهم ترین آنها آشنا شوید.

 

تفاوت قفل الکترونیکی و مکانیکی

 

1. امنیت

قفل های مکانیکی و الکتریکی هر دو می توانند برای محافظت از یک مکان استفاده شوند، اما امنیت کدام یک بیشتر است؟ قفل های الکترونیک براحتی باز نمی شوند و به دلیل ساختار پیچیده و دوام بالا از ایمن ترین انواع قفل ها محسوب می شوند. انواع مختلفی از قفل های الکترونیکی در بازار وجود دارند، اما برخی از آنها نسبت به بقیه از امنیت بیشتری برخوردار هستند. در واقع بهترین قفل هوشمند قفلی است که تنها توسط صاحب اصلی باز شود و از امنیت بالاتری برخوردار باشد.

 

2. کنترل دسترسی و راحتی استفاده

قفل های الکترونیک از این نظر نیز بر قفل های مکانیکی برتری دارند. زیرا آنها بدون نیاز به کلید و براحتی و تنها با وارد کردن رمز و یا قرار دادن کارت یا اثر انگشت خود بر روی دستگیره قفل در چند ثانیه باز می شوند ولی برای باز کردن درب های مکانیکی در هر شرایطی به کلید نیاز دارید. حتی برخی از مدل های قفل دیجیتال همچنین قابل استفاده از طریق گوشی همراه نیز می باشند و شما از راه دور می توانید براحتی درب خانه خود را قفل یا باز کنید.

 

بیشتر بدانید : قفل درب کنترل از راه دور چیست؟ + بهترین مدل های قفل درب کنترل از راه دور هوشمند

 

3. تکنولوژی برتر و پیشرفته

یکی دیگر از مهمترین تفاوت قفل مکانیکی و الکترونیکی، تکنولوژی می باشد. از این نظر قفل های مکانیکی هیچ حرفی برای گفتن ندارند و برنده قطعا قفل های الکترونیک هستند. مکانیسم قفل های مکانیکی بر اساس کلید و ساختار سیلندری قفل است و هیچ تکنولوژی پیشرفته ای در آن دیده نمی شود و به همین دلیل امنیت پایین تری نسبت به قفل‌های الکترونیکی دارند و باز کردن آنها توسط سارقین براحتی بدون هیچ تخصص و در کمترین زمان ممکن انجام می شود. در حالیکه قفل های هوشمند مدرن به سختی هک می‌شوند و پیدا کردن رمز و شناسایی اثرانگشت اصلا آسان نیست و از این رو سارقان برای عبور از آنها شانس خیلی کمی دارند.

 

4. سبک و طراحی

اگر طراحی و ظاهر قفل برایتان اهمیت دارد، قفل های الکترونیک گزینه بهتری هستند. این قفل ها برخلاف قفل های مکانیکی  طراحی‌های مینیمال و ظریف‌تری را دارند و جلوه ای مدرن به فضای خانه و یا محل کار شما می دهند. لازم به ذکر است قفل های مکانیکی در سبک های گسترده تری تولید و به بازار عرضه می شوند.

 

نتیجه گیری

در نهایت، هر دو نوع قفل مکانیکی و الکترونیکی دارای ویژگی های مثبت و منفی هستند و انتخاب آنها کاملا به نیاز و البته بودجه شما بستگی دارد. اگرچه قفل‌های مکانیکی از نظر طراحی ساده‌تر و ارزان تر هستند و هرگز به تعویض باتری یا ارتقاء نرم‌افزاری نیازی ندارند، اما از نظر تامین امنیت نیز گزینه خوبی نیستند. در حالی که قفل های الکترونیک ویژگی‌های راحتی و کاربرپسند تری را ارائه می‌دهند و بسیار ایمن هستند. اما یک نقص نرم افزاری می تواند کد دسترسی شما را خراب کرده و شما را از آن خارج کند، یا باتری ممکن است به طور کامل تمام شود و دستگاه را غیرقابل استفاده کند.

در این مطلب از آی کی تفاوت قفل الکترونیکی و مکانیکی و مزایا و معایب هر دو نوع قفل را برای شما بیان کردیم تا بتوانید راحت تر و با اطمینان بیشتر، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. لطفا نظرات خود را با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

 

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp