09912945219

معایب خانه هوشمند

شنبه 02 دی 1402 143 0

شاید بارها از خودتان پرسیده باشید خانه های هوشمند چه معایبی دارند؟ ظهور خانه‌های هوشمند پدیده‌ای است که به تازگی شروع به رشد کرده و به سرعت در حال محبوب شدن است، زیرا داشتن خانه‌ای که از راه دور قابل کنترل باشد، برای بسیاری از افراد هیجان انگیز است. با این حال، در کنار مزایای بسیار خانه های هوشمند، معایبی نیز وجود دارد.

اگر شما نیز علاقه مند به سرمایه گذاری در این فناوری هستید، پیشنهاد می کنم در این مقاله از آی کی با ما همراه باشید تا با دانستن معایب خانه هوشمند، عجولانه تصمیم نگیرید.

 

 

یکی از بزرگترین نگرانی ها امنیت است، زیرا هکرها می توانند کنترل دستگاه های خانه هوشمند شما را به دست آورند و از آنها برای ورود به خانه یا جاسوسی از شما استفاده کنند. همچنین مانند هر فناوری جدید، احتمال بروز مشکلات فنی وجود دارد که می تواند مشکل ساز باشد. علاوه بر این، راه اندازی و نگهداری خانه های هوشمند هزینه بالایی دارد و ممکنه برای همه مناسب نباشد.

 

معایب خانه هوشمند قبل از هوشمندسازی را بدانید

شکی نیست که خانه های هوشمند زندگی ما را راحت تر می کنند. اما استفاده از این فناوری معایبی نیز دارد که بهتر است قبل از بررسی این معایب، بدانید که خانه هوشمند چیست؟

به بیان ساده، به خانه‌هایی هوشمند گفته می شود که تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و سیستم‌های امنیتی توسط افراد خانه با کلیک کردن روی دکمه کنترل می‌شوند، چه با استفاده از تلفن همراه یا هر وسیله دیگری. از روشن و خاموش کردن قهوه ساز، باز و بسته کردن درب خانه گرفته تا تهویه مطبوع و گرمایش، همه چیز با فاصله یک دکمه با کمک فناوری هوشمند در کنترل شما خواهد بود.

 

1. هزینه های قابل توجه نصب و راه اندازی

یکی از معایب خانه های هوشمند این است که می توانند بسیار پرهزینه باشند. شرکت های زیادی وجود دارند که سیستم خانه هوشمند را ارائه می دهند، اما همه آنها بسیار گران هستند. علاوه بر هزینه دستگاه ها، نصب و ادغام، تعمیر و نگهداری مداوم و به روز رسانی نیز ممکن است لازم باشد، که به هزینه کلی شما اضافه می کند.

 

با این حال، خانه های هوشمند به دلیل صرفه جویی در انرژی می توانند در درازمدت در هزینه شما نیز صرفه جویی کنند. بنابراین، اگر به این فناوری علاقه مند هستید، فقط به هزینه ها توجه نکنید بلکه مزایای خانه هوشمند را نیز در نظر بگیرید.

 

هزینه های گران خانه های هوشمند

 

2. وابستگی به اینترنت

یکی از نیازهای اساس خانه های هوشمند، اینترنت است و شما بدون اتصال اینترنت خوب، قوی و بااعتماد نمی توانید کنترل دستگاهها را به دست بگیرید. پس اگر در منطقه ای زندگی می کنید که اتصال به اینترنت نسبتا ضعیف است، حتما قبل از اقدام به هوشمند سازی خانه خود بیشتر فکر کنید. زیرا ممکن است دستگاه های خانه هوشمند آن طور که می خواهید پاسخ ندهند. همچنین، اگر بخواهید دستگاه خانه هوشمند خود را از محل کار یا راه دور کنترل کنید، ممکن است نتوانید این کار را انجام دهید.

 

وابستگی به اینترنت از معایب خانه هوشمند

 

3. خطرات حفظ حریم خصوصی و امنیت

خانه های هوشمند همیشه در معرض خطرات و مسائل امنیتی هستند که یکی از معایب آن محسوب می شود. منظور از خطر امنیتی، سرقت عمومی خانه نیست، بلکه به امنیت دیجیتالی کاربر، مانند دسترسی دستگاه به داده های شخصی اشاره دارد. به عنوان مثال، سارقان می توانند قفل هوشمند خانه شما را هک کرده و با باز کردن آن وارد خانه شوند.

اما با خرید از شرکت های معتبر و استفاده از سیستم های ضد هک این موضوع رفع شدنی است. به عنوان مثال با خرید قفل هوشمند از سازندگان معتبر می توانید از ورود افراد غیر مجاز به منزل جلوگیری کنید.

 

نکته: بهترین راه برای جلوگیری از این خطر این است که از اقدامات امنیتی قوی مانند رمزهای عبور قوی و به روز رسانی منظم سیستم عامل برای کاهش این خطرات استفاده کنید.

 

هک کردن سیستم های خانه هوشمند

 

4. تکیه بر فناوری

یکی دیگر از معایب داشتن خانه هوشمند این است که قطعی اینترنت یا برق می تواند کل سیستم خانه شما را از کار بیاندازد. اگرچه این یک اتفاق رایج نیست، اما بدون برق یا اینترنت حتی برای مدت کوتاهی می‌تواند استرس زا باشد، به خصوص زمانی که کل خانه شما به آن وابسته است.

 

خوشبختانه، شما می توانید با داشتن یک برنامه پشتیبان برای فعال نگه داشتن سیستم خود در صورت قطعی، این خطر را به حداقل برسانید. اکثر سیستم‌ها و دستگاه‌های هوشمند دارای نوعی پشتیبان هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد حتی اگر برق یا اینترنت وجود نداشته باشد به کار خود ادامه دهند. فقط مهم است که قبل از خرید از محدودیت های لوازم خانگی هوشمند و فناوری خود آگاه باشید!

 

وابستگی به فناوری در خانه های هوشمند

 

5. ورشکستگی شرکت ها

بهتر است برای هوشمند سازی خانه خود از شرکت های معتبر و برند کمک بگیرید زیرا اگر شرکتی که ابزار هوشمند خود را از او تهیه کرده اید، ورشکسته شود و یا به هر دلیلی از دور تجارت خارج شود، برای شما خیلی بد می شود. زیرا آنها سرورهای خود را خاموش می کنند و سیستم های هوشمند خانه عملا مختل می شوند.

 

حتی درصورتیکه دستگاه به یک سرور وابستگی نداشته باشد و از طریق برنامه دیگری مانند Alexa ، SmartThings ، Google Home یا Homekit کنترل شود، باوجود اینکه دستگاهها کار می کند اما هیچ گونه پشتیبانی نخواهید داشت و برای خرید قطعات جایگزین با مشکل بزرگی روبرو خواهید  شد.

 

ورشکستگی شرکت های هوشند سازی خانه

 

6. مشکلات نگهداری و تعمیرات

خانه های هوشمند همچنین ممکن است در هنگام تعمیر و نگهداری مشکلاتی را به همراه داشته باشند. زیرا در کشور ما این فناوری خیلی فراگیر نشده و پیدا کردن فردی که تخصص لازم برای رفع مشکلات خانه های هوشمند را داشته باشد، کار بسیار سختی خواهد بود.

 

مشکلات تعمیرات دست گاههای خانه هوشمند

 

7. مشکلات سازگاری بین دستگاه ها

اگرچه ایده پشت خانه های هوشمند داشتن یک برنامه واحد است که به ما امکان می دهد به همه دستگاه های هوشمند خود متصل شویم، برخی از مشکلات سازگاری در زندگی واقعی وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از وسایل خانگی ممکن است به برنامه A نیاز داشته باشند در حالی که برخی دیگر به برنامه B نیاز دارند.

 

بنابراین، احتمال این وجود دارد که برای کنترل همه دستگاه‌های خود به استفاده از برنامه‌های متنوعی نیاز داشته باشید که می تواند در درازمدت باعث خستگی و دلزدگی شما شود.

 

مشکلات سازگاری بین دستگاهها در خانه هوشمند

 

8. مناسب نبودن برای همه خانه ها

فناوری هوشمند سازی برای خانه های خیلی قدیمی اصلا مناسب نیست البته به اینکه خانه شما چقدر قدیمی است نیز بستگی دارد. زیرا این فناوری ها اغلب به سیم کشی خاصی نیاز دارند و بسیاری از ساختمان های قدیمی سیم کشی مناسبی در این زمینه ندارند. بنابراین، قبل از اینکه تصمیم به نصب وسایل خانه هوشمند بگیرید، مطمئن شوید که خانه شما واقعاً برای آن مناسب است.

 

هوشمند سازی خانه ها ی قدیمی خیلی مناسب نیست

 

9. احتمال منسوخ شدن فناوری هوشمند سازی خانه

یکی دیگر از معایب خانه های هوشمند این است که فناوری مورد استفاده ممکن است به زودی منسوخ شود. پیشرفت تکنولوژی خیره کننده است و چیزهایی که غیرممکن به نظر می رسید احتمال دارد تنها در چند سال آینده به دلیل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ممکن شود. بنابراین، اگر در حال حاضر خانه خود را هوشمند کنید، احتمالش است که چند سال دیگر به روز نباشید و مجبور شوید در طول زمان تنظیمات زیادی را انجام دهید.

 

10. رابط های کاربری پیچیده

برای افرادی که از فناوری آگاه نیستند، مدیریت چندین دستگاه هوشمند و برنامه می تواند بسیار دشوار باشد. تعداد زیاد ویژگی‌ها، تنظیمات و برنامه‌های هوشمند مرتبط با سیستم‌های خانه هوشمند می‌تواند منجر به سردرگمی و مشکل در کارکرد مؤثر این فناوری شود. یک رابط کاربری پیچیده می‌تواند مانع یکپارچه‌سازی و لذت بردن از فناوری‌های خانه هوشمند شود.

 

نتیجه گیری

خانه های هوشمند در مقابل مزایایی مانند راحتی، بهره وری انرژی، افزایش امنیت و راحتی دسترسی معایبی نیز دارند که قابل توجه است. در این مقاله از آی کی ما به تفصیل در مورد معایب خانه هوشمند مانند هزینه‌های گران دستگاه ها و نصب، وابستگی به اینترنت، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، پیچیدگی‌های رابط کاربری و.... صحبت کردیم.

 

امیدورام این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با دانستن و توجه به این موارد در مورد هوشمند سازی خانه خود آگاهانه تصمیم بگیرید. اگر نظر و پیشنهادی دارید، حتما با ما و کاربران در میان بگذارید.

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp