09912945219

اکسس کنترل چیست؟

ﺳﻪشنبه 15 اسفند 1402 115 0

امروزه ایجاد امنیت در مکان های مختلف و به ویژه در سازمان های امنیتی بیش از پیش اهمیت یافته است. به همین دلیل استفاده از سیستم های امنیتی مانند سیستم اکسس کنترل به عنوان یک راه حل کلیدی و کاربردی بسیار مهم می باشد. اما اکسس کنترل چیست؟ این دستگاه یکی از بهترین فناوری های کنترل دسترس هوشمند می باشد که به منظور افزایش امنیت و کنترل هوشمند تردد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

اکسس کنترل چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این فناوری یک عنصر ضروری امنیتی است که تعیین می کند چه کسی و تحت چه شرایطی مجاز به دسترسی به داده ها، مکان ها و منابع خاص است. در یک نگاه کلی می توان گفت که این سیستم راهی برای کنترل دسترسی افراد و ثبت رفت و آمد آنها به مکان های خاص است. کنترل دسترسی شامل یک یا چند رله است که سیستم پس از تشخیص مجاز بودن وسیله نقلیه یا شخص، فرمان باز کردن درب را صادر می کند.

در این سیستم، هر فردی که مجاز به دسترسی است، هویت منحصر به فردی دارد که با استفاده از کارت‌های شناسایی، برچسب‌ها، برچسب‌های پوستی، اثر انگشت یا اسکن صورت قابل تایید است و کنترل دسترسی تصمیم می‌گیرد که فرد به کدام منطقه یا منبع دسترسی داشته باشد.

 

اکسس کنترل چیست

 

سیستم های کنترل دسترسی از اجزا و ویژگی های مختلفی تشکیل شده اند که عبارتند از:

دستگاه های شناسایی: این دستگاه شامل اسکنر اثر انگشت، کارت خوان، دوربین های تشخیص چهره و سایر حسگرها می باشد که مسئولیت آن جمع آوری داده های شناسایی و انتقال آن به سیستم اصلی است.

سیستم مرکزی: این سیستم از سرور یا کنترل کننده اصلی تشکیل است که وظیفه ردیابی داده های هویت، اولویت های دسترسی و رویدادها را بر عهده دارد. سیستم مرکزی با برقراری ارتباط و با دستگاه های کنترل و شناسایی تصمیم می گیرد که آیا به فرد اجازه دسترسی بدهد یا خیر؟

دستگاه های کنترل: دستگاه های کنترل تردد مانند قفل هوشمند وظیفه کنترل فیزیکی دسترسی افراد به مناطق مختلف را دارند. آنها به دستور سیستم مرکزی عمل می کنند و در صورت تایید هویت فرد، دسترسی را امکان پذیر می کنند.

نرم افزار مدیریت: ارتباط بین سیستم مرکزی و مدیران سیستم توسط نرم افزار مدیریت انجام می شود.

 

 

چرا اکسس کنترل مهم است؟

1. جلوگیری از دسترسی غیرمجاز

امنیت دلیل اصلی اهمیت استفاده از این سیستم است زیرا از دسترسی افراد غیرمجاز جلوگیری کرده و دسترسی را برای افراد مجاز راحت می کند. در واقع شما با کمک این سیستم تعیین میکنید که چه افرادی به یک مکان یا سیستم، با چه سطح دسترسی و در چه زمانی دسترسی داشته باشند.

2. ردیابی تردد افراد

این سیستم علاوه بر تعیین هویت افرادی که به ساختمان وارد یا از آن خارج می شوند، می تواند با ثبت و ذخیره داده های مربوط به تردد افراد، اطلاعات مفیدی را برای مدیریت و نظارت امنیتی ارائه دهد.

3. افزایش امنیت داده ها

این فناوری به سازمان ها کمک می کند تا امنیت فیزیکی و اطلاعاتی خود را با توانایی تعیین و کنترل دقیق دسترسی بهبود بخشند.

 

اهمیت اکسس کنترل

 

نحوه شناسایی دستگاه اکسس کنترل

این دستگاه با روش های مختلفی مانند وارد کردن رمز و کارت، اثر انگشت، تشخیص چهره و ... قادر به شناسایی افراد است.

1. تشخیص با کد یا رمز

تشخیص با کد و رمز اگرچه یکی از قدیمی ترین روش ها در این دستگاه می باشد ولی همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و حتی در مواقع ضروری مانند عمل نکردن روش های دیگر اثر انگشت یا تشخیص چهره بسیار کاربردی است و به عنوان ناجی عمل می کند.

2. تشخیص با کارت یا تگ

کارت یا تگ یکی از کاربردترین روش های تشخیص این دستگاه است که به خصوص در حمل و نقل های عمومی و مکان های پر بازدید مانند سینما خیلی استفاده می شود. دستگاههای کارتی امنیت بالا و کارایی مناسبی دارند.

3. تشخیص با اثر انگشتی

یکی دیگر از روش های تشخیص که برخی از دستگاههای پیشرفته به آن مجهز هستند، اثر انگشت است. این دستگاه ها به سنسورهایی مجهز هستند که در کوتاهترین زمان می توانند اثر انگشت افراد و پرسنل را تشخیص داده و به آنها اجازه ورود می دهد. امروزه در بسیاری از سازمان و شرکت های بزرگ برای ثبت ورود و خروج پرسنل از این دستگاه استفاده می کنند.

4. تشخیص چهره 

یکی از جدیدترین روش‌های شناسایی در کنترل دسترسی، تشخیص چهره است که البته به لطف ویروس کرونا، توانست خیلی سریع پخش شود و جای سیستم اثر انگشت را در بسیاری از نقاط بگیرد. سرعت تشخیص چهره در این دستگاه به قدری سریع و دقیق است که می تواند قبل ازنزدیک شدن کامل فرد البته بدون داشتن ماسک، آن را شناسایی کند. از این روش بیشتر برای سازمان های امنیتی و مکان های محرمانه استفاده می شود.

5. تشخیص کف دست یا عنبیه

این دو روش دقت بسیار بالایی دارد و به دلیل امنیت بسیار بالا و ویژگی‌های خاص خود بیشتر در مراکز نظامی و امنیتی که به دستگاه های قوی و سخت گیر نیاز دارند، استفاده می شوند.

6. پلاک خوان یا تگ خوان

این روش برای شناسایی وسایل نقلیه استفاده می شود. کنترل دسترسی برای وسایل نقلیه زمانی اجرا می شود که مثلاً با پارکینگ مکانیزه روبرو هستیم تا وسایل نقلیه مجاز بتوانند هر زمان که خواستند به راحتی وارد و خارج شوند.

 

نحوه تشخیص اکسس کنترل

 

انواع مدل های کنترل دسترسی

در حال حاضر، چهار نوع اصلی از مدل های کنترل دسترسی وجود دارد. هر یک از این مدل های مختلف سطح دسترسی مجاز به کاربر را تعیین می کند. این مدل ها عبارتند از:

1. کنترل دسترسی اجباری

کنترل دسترسی اجباری محدودترین مدل کنترل است. به طور کلی، تنها کارمندی که این سطح دسترسی را خواهد داشت، مالک سیستم است. کنترل دسترسی اجباری برای سازمان‌هایی استفاده می‌شود که به حداکثر امنیت نیاز دارند.

2. کنترل دسترسی مبتنی بر نقش

این شکل از کنترل دسترسی به طور کلی محبوب ترین مدل کنترل است. کنترل دسترسی مبتنی بر نقش، دسترسی را بر اساس موقعیت کارمند فراهم می کند. به عنوان مثال، یک مدیر تولید ممکن است به مناطق و دارایی های متفاوتی نسبت به یک مدیر تدارکات دسترسی داشته باشد، البته با توجه به آنچه که برای انجام کار خود نیاز دارد.

3. کنترل دسترسی اختیاری

کنترل دسترسی اختیاری کمترین محدودیت مدل کنترلی است. پس از اعطای دسترسی، هر کاربر با همان سطح کنترل ارائه می شود. با توجه به مثال بالا، به این معنی است که مدیر تولید و تدارکات هر دو به همه منابع دسترسی خواهند داشت، صرف نظر از اینکه آیا آنها برای انجام کار خود به آنها نیاز دارد یا خیر.

4. کنترل دسترسی مبتنی بر ویژگی

کنترل دسترسی مبتنی بر ویژگی، بر اساس مجموعه‌ای از قوانین و محدودیت‌هایی که قبلاً توسط مالک یا مدیر سیستم تعریف شده‌اند، دسترسی را به کاربران اختصاص داده یا رد می‌کند. آزادی سفارشی سازی چیزی است که این روش را به یک انتخاب محبوب تبدیل می کند.

 

مزایای اکسس کنترل

 

مزایای استفاده از اکسس کنترل

مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از:

1. افزایش سهولت دسترسی برای کارمندان

با کمک این سیستم کارمندان براحتی می توانند به تمام مناطقی که برای انجام کارهای خود نیاز دارد دسترسی داشته باشند.

2. به کلیدهای سنتی نیازی نیست!

با کمک این سیستم برای محدود کردن دسترسی به مناطق خاص دیگر نیازی به کلیدهای جداگانه نیست. کاربر به آسانی می تواند به مناطق ممنوعه دسترسی داشته باشد بدون اینکه تعداد زیادی کلید با خود حمل کند.

3. امکان یکپارچه ­سازی همراه با سایر سیستم ­ها

یک سیستم کنترل دسترسی می تواند هویت یک فرد را بدون نیاز به نگهبان تأیید کند. نکته مهم اینکه این سیستم ها را می توان با سیستم های روشنایی، گرمایش و سرمایش ادغام کرد. چراغ ها می توانند زمانی که افراد در اتاق هستند روشن شوند و با خروج آنها خاموش می شوند.

4. کنترل تردد افراد به درگاه­های مختلف سازمان

این سیستم اطلاعاتی را در مورد اینکه چه کسی و چه زمانی وارد ساختمان یا اتاق می شود و از آن خارج می شود به شما می دهد. اگر سرقت یا اتفاق غیر منتظره ای رخ دهد، دقیقاً می دانید چه کسی در زمان وقوع حادثه به یک منطقه خاص دسترسی داشته است.

5. جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز

یکی دیگر از مزایای استفاده از این سیستم این است که افراد غیرمجاز نمی‌توانند وارد شوند. از آنجایی که درب ها قبل از باز کردن قفل به اعتبار نیاز دارند، فقط کسانی که به آنها اعتبار داده‌اید می‌توانند به منطقه دسترسی داشته باشند. با استفاده از این سیستم، می توانید مطمئن باشید که همه افراد ساختمان شما باید آنجا باشند، چه آنها را بشناسید یا نه.

6. جلوگیری از سرقت و نشر داده ها و اطلاعات مهم

اطلاعات بهداشتی، سوابق مالی و داده های مشتری اغلب در سرورهای متعلق به شرکت ذخیره می شود. این سیستم‌ها می‌توانند دسترسی به اتاق‌های فناوری اطلاعات و حتی رایانه‌ها یا شبکه‌های فردی را محدود یا اجازه دهند، بنابراین فقط افراد مورد اعتماد می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

7. مدیریت تجهیزات و دارایی­های موجود در سازمان

شما می توانید با کنترل دسترسی از دارایی های شرکت، تجهیزات گران قیمت یا حتی لوازم اداری محافظت کنید. شما می توانید دسترسی به کمدهای عرضه و بانک های کامپیوتری را محدود کنید، بنابراین فقط افراد قابل اعتماد می توانند به آنها دسترسی داشته باشند. کارمندان می دانند که ورود و خروج آنها ردیابی می شود که از سرقت جلوگیری می کند.

8. امکان گرفتن گزارش از تردد کارمندان در زمان­های مختلف

در این سیستم اطلاعات مربوط به ورود و خروج افراد ثبت و ذخیره می شود و مدیران براحتی می توانند یک گزارش کامل از از تردد کارمندان در زمان­های مختلف داشته باشند.

9. کنترل از راه دور

با استفاده از این سیستم، مدیران و مسئولان می توانند ورود و خروج کارکنان، دسترسی به سیستم های خاص و یا جابجایی کالا را کنترل کنند. ضمناً در صورت نیاز می توانند دستور باز یا قفل درب واحدهای مورد نظر را از راه دور صادر کنند.

 

سیستم اکسس کنترل در کجا کاربرد دارد؟

  • مکان های عمومی و تجاری
  • سازمان های بهداشتی و درمانی
  • سازمان های آموزشی
  • کارخانجات و صنایع
  • سازمان و شرکت ها
  • ساختمان ها و مجتمع ها

 

نتیجه گیری

کنترل دسترسی یک سیستم پیچیده است که برای مدیریت و کنترل دسترسی افراد به فضاهای مختلف استفاده می شود. این دستگاه که به آن کنترل تردد نیز می گویند دارای مدل های مختلفی می باشد. پرکاربردترین این دستگاه مدل کارت و رمزی است که با عباراتی مانند کنترل دسترسی RFID نیز شناخته می شود. مدل های اثر انگشت و تشخیص چهره که بسیار دقیق هستند بیشتر در مناطق و سازمان های نظامی و امنیتی استفاده می شود. این دستگاه در مکان های مختلفی مانند سازمان ها، کارخانه ها، سازمان های آموزشی، پزشکی و ... مورد استفاده قرار می گیرد و با کمک آن می توان زمان و تعداد افراد در یک مکان را کنترل و یا محدود کرد. امیدوارم این مقاله از ای کی برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را با ما و کاربران در میان بگذارید.

 

منبع : www.techtarget.com/searchsecurity/definition/access-control

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp