09912945219

اینترنت اشیا iot چیست؟

شنبه 18 فروردین 1403 92 0

اینترنت اشیا در جهان امروز با ادغام دنیای دیجیتال و فیزیکی سبک زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده و با بالا بردن بهره‌وری باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. اما اینترنت اشیا iot چیست؟ در واقع این فناوری اصطلاحی است که به ارتباط اشیاء و انسان از طریق اینترنت اشاره دارد و در شرکت ها، صنایع، خانه ها، مدارس و بسیاری از بخش های دیگر جهان استفاده می شود. در این مطلب از آی کی به زبان ساده ضمن معرفی این فناوری به بررسی مزایا، ویژگی ها و معایب آن می پردازیم.

 

 

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا (iot) به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان گفته می شود که به اینترنت متصل هستند، اطلاعات را جمع آوری کرده و با کاربر و سایر دستگاه های متصل به اشتراک می گذارند.

به عبارت ساده، این فناوری جدید به هر دستگاه، ابزار یا ماشینی اشاره دارد که می تواند به اینترنت متصل شود. آنها حاوی حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری هایی هستند که برای پیوند و تبادل داده بین سیستم ها و دستگاه ها از طریق اینترنت استفاده می شوند.

 

اینترنت اشیا iot چیست

 

این فناوری یک شبکه متصل متشکل از چندین موجودیت است که با افزودن پردازش داده ها و هوش مصنوعی توانسته دنیای فیزیکی و سایبری را با یکدیگر ادغام و یکپارچه کرده و جهانی هوشمند را ایجاد کند.

برای درک بهتر این فناوری یک مثال می زنیم. ترموستات هوشمند، یک دستگاه محبوب اینترنت اشیا در بازار است که با استفاده از آن می توانید دمای خانه خود را کنترل کرده و حتی از راه دور آن را تنظیم کنید.

 

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

دستگاه‌های اینترنت اشیا حاوی حسگرها و پردازنده‌های کوچک رایانه‌ای هستند که داده‌ها را از طریق حسگرها جمع‌آوری کرده و به سرور ارسال می‌کنند. جایی که با یک نرم‌افزار تجزیه و تحلیل می‌شوند، پس از آن اطلاعات برای کاربر ارسال می‌شود یا تغییراتی ایجاد می‌شود که مطابق با اطلاعات دریافتی در شبکه است.

یک جاروبرقی هوشمند را تصور کنید که می تواند به تنهایی خانه شما را تمیز کند و حتی از راه دور از طریق تلفن همراه قابل کنترل است. یا قفل هوشمند که به محض اینکه کسی سعی کند به زور وارد خانه شود، از طریق اعلان اپلیکیشن و ارسال پیامک به شما هشدار می دهد.

 

iot چگونه کار می کند

 

اینترنت اشیا چرا مهم است؟

اینترنت اشیا از آن جهت مهم است که دستگاه‌های روزمره را هوشمندتر می کند، زیرا آنها را قادر می سازد تا داده‌ها را از طریق اینترنت ارسال کرده و با افراد و سایر دستگاه‌های مجهز به این فناوری ارتباط برقرار کنند.

اینترنت اشیا را می توان در مجموعه ای از دستگاه ها، صنایع، مدارس و ... یافت. از تخته سیاه هوشمند در کلاس های درس گرفته تا دستگاه های پزشکی که می توانند علائم بیماری پارکینسون را تشخیص دهند، این فناوری با اتصال فیزیکی و دیجیتالی به سرعت جهان را هوشمندتر می کند.

اتفاقی که در آینده ای نه چندان دور و خیلی زود تمامی ابعاد زندگی شخصی و کاری ما را در بر خواهد گرفت و باعث افزایش بهره وری کارکنان، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در مصرف، نظارت و کنترل از راه دور برای اطمینان از عملکرد افراد و تجهیزات و ... می شود.

 

آینده با اینترنت اشیا

 

ویژگی‌‎های اینترنت اشیا

برخی از مهمترین ویژگی های این فناوری شامل برقراری ارتباط متقابل، ناهمگونی و تنوع، تغییرات پویا، جمع آوری و کنترل هوشمند داده ها می باشد.

1. ارتباط متقابل

اینترنت اشیا هر چیزی (فیزیکی و مجازی) را با کمک زیر ساخت‎‌های اطلاعاتی و ارتباطی جهانی به هم متصل می‎‌کند. این زیر ساخت ها می تواند شامل کابل مسی، فیبر نوری یا سایر فناوری های بی سیم باشد.

2. ناهمگونی و تنوع

یکی دیگر از ویژگی های این فناوری که می توان به آن اشاره کرد این است: دستگاه‌های موجود در اینترنت اشیا ناهمگون هستند که بر اساس سیستم عامل ها و شبکه‌های سخت‌افزاری مختلف می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

3. جمع‎‌آوری و کنترل هوشمند داده‎‌ها

اینترنت اشیا می تواند با پوشش دادن حسگرها و دستگاه ها در ابعاد وسیع جغرافیایی، داده ها را به سرعت و به طور موثر جمع آوری کرده و راهی جدید برای همکاری همه عناصر فراهم کند. همچنین می توانیم پردازش داده های جمع آوری شده را به عنوان یکی از قابلیت های اصلی اینترنت اشیا نام ببریم.

4. تغییرات پویا

در اینترنت اشیا، وضعیت دستگاه ها (اتصال و قطع، دریافت داده یا به خواب رفتن) دائماً در حال تغییر است و مکان برخی از دستگاه ها نیز تغییر می کند.

5. مقیاس گسترده وعظیم

 تعداد دستگاه هایی که در چارچوب این فناوری فعال هستند و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند از دستگاه های متصل به اینترنت فعلی خیلی بیشتر خواهد بود.

 

مزایا و معایب اینترنت اشیا

 

مزایا و معایب اینترنت اشیا چیست؟

این فناوری جدید و شگفت انگیز در کنار مزایا و ویژگیهای مثبت بسیار، معایبی نیز دارد.

مزایای اینترنت اشیا

1. دسترسی آسان

کاربر به سادگی می تواند اطلاعات لازم را فوراً هر کجا که هست دریافت کند. تنها چیزی که نیاز دارد اتصال به اینترنت و یک دستگاه هوشمند است. بنابراین، زمانی که به دنبال مزایا و معایب این فناوری باشید، دسترسی یک امتیاز مهم است. به عنوان مثال، حتی جدیدترین مطالعه علمی یا تحلیل تجاری در حال حاضر به راحتی در دسترس است.

2. عملیات سریع

به دلیل ورود داده ها، کاربر می تواند بسیاری از کارها را خیلی سریع به پایان برساند. به عنوان مثال، اینترنت اشیا اتوماسیون را ساده می کند. علاوه بر این، کسب‌ و کارهای هوشمند می‌توانند کارهای روزمره را برای صرفه جویی در زمان و انرژی کارگران خودکار کنند.

3. پیروی از استانداردهای جدید

اینترنت اشیا حوزه‌ای است که دائماً در حال تحول است، اگرچه در مقایسه با سایر زمینه‌های فناوری پیشرفته، تغییرات آن نسبتاً کم است. با این حال، اگر این فناوری وجود نداشته باشد، ممکن است برای کاربر مشکل باشد که در مورد همه چیز به روز بماند.

4. مدیریت بهتر زمان

به طور کلی، این فناوری یک تکنیک هوشمند برای صرفه جویی در زمان است. کاربر تقریباً همه چیز را می تواند با دست خود انجام دهد، از جمله بررسی آخرین اخبار در طول رفت و آمد روزانه. بنابراین، در نهایت زمان بسیار بیشتری برای انجام کارهای دیگر خود دارد.

5. اتوماسیون و کنترل

یکی دیگر از مزایای این فناوری جدید این است که اتوماسیون و کنترل زیادی در کارها به دلیل اتصال اشیاء به صورت دیجیتالی و مرکزی با زیرساخت های بی سیم وجود دارد. دستگاه ها بدون دخالت انسان قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند و منجر به خروجی سریعتر و به موقع می‌شوند.

6. صرفه جویی در هزینه

صرفه جویی در هزینه یکی دیگر از مزایای کلیدی اینترنت اشیا است. این فناوری برای بسیاری از افراد مناسب است. زیرا هزینه برچسب گذاری و نظارت بر دستگاه ها کمتر است. اینترنت اشیا عمدتاً با ایجاد ارتباط کارآمد با دستگاه به آسان‌تر کردن زندگی روزمره مردم کمک می‌کند و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه کاربر می شود.

7. اطلاعات

یکی دیگر از مزایای اینترنت اشیا افزایش اطلاعات کاربر می باشد. روشن است که با داشتن اطلاعات بیشتر، تصمیم گیری بهتر و راحت تر خواهد بود. فرقی نمی کند این اطلاعات در مورد نیازهای خانه برای خرید در فروشگاه مواد غذایی باشد و یا لوازم مورد نیاز شرکت شما!

8. کیفیت زندگی بهتر

این فناوری با افزایش راحتی و مدیریت بهتر زمان، پول و انرژی، کیفیت زندگی افراد را به طور چشمگیری بهبود می بخشد.

 

معایب اینترنت اشیا

  • اتصال به اینترنت نیاز کلیدی برای این فناوری است که نبود آن بسیار مشکل ساز است و عملا هیچ کاری نمی توان انجام داد.
  • این فناوری می تواند به عنوان نقطه ورود به شبکه کاربر استفاده شود که منجر به نقض داده ها، هک، سرقت اطلاعات، بات نت ها و سایر حملات مبتنی بر اینترنت اشیا می شود.
  • افزایش تعداد دستگاه های متصل، مسیرهای بیشتری را برای نفوذ هکرها به شبکه و سرقت اطلاعات محرمانه ایجاد می کند.
  • در صورت ورود یک اشکال به سیستم، دستگاه های متصل می توانند یکدیگر را خراب کنند.
  • بدون وجود استانداردی برای دستگاه‌های iot، خطر مشکلات سازگاری بین دستگاه‌های تولیدکنندگان مختلف وجود دارد.
  • با خودکار شدن کارهای روزانه، نیاز کمتری به نیروی انسانی وجود خواهد داشت. این برای کارگران و کارکنان بدون تحصیلات، سخت خواهد بود.

 

نتیجه گیری

اینترنت اشیا به شبکه‌ای از اشیا فیزیکی متصل به یکدیگر اشاره دارد که قادرند اطلاعات را جمع‌آوری، تبادل و پردازش کنند. دستگاه ها از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند، از تجهیزات معمولی خانگی گرفته تا تجهیزات صنعتی پیشرفته. علیرغم مزایای بسیار این فناوری مانند بهبود ایمنی، کارایی و صرفه جویی در زمان و هزینه، نگرانی هایی در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت مجموعه داده ها، آدرس های IP و موارد دیگر نیز وجود دارد.

در این مطلب از آی کی به طور مفصل در مورد iot چیست؟ چه ویژگی ها، مزایا و معایبی دارد، صحبت کردیم. لطفا نظرات خود را با و ما کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp