09912945219

انواع قفل هوشمند + مزایا و معایب و کاربردهای آنها

یکشنبه 22 مرداد 1402 220 0

قفل های هوشمند مزایای زیادی برای صاحبان خانه ها و مشاغل دارند و بیشتر برای دنیای امروزی مناسب هستند. وقتی نوبت به ایمن کردن درب ورودی می رسد، یک قفل معمولی به خوبی این کار را انجام می دهد. اما این را در نظر بگیرید: به لطف فناوری، «قفل هوشمند درب» می‌تواند ابعاد کاملاً جدیدی را به راحتی، کاربرد و امنیت قفل اضافه نماید. انواع قفل های هوشمند نیازی به کلید ندارند. فرایند بستن (قفل کردن) یا باز کردن درب معمولاً به روش‌های نوین دیگری مثل اثر انگشت، تشخیص چهره، رمز عبور، کارت هوشمند و تلفن همراه انجام می‌شود. امنیت این قفل‌ها به دلیل بازشدن با دسترسی‌های بیومتریک (اثر انگشت یا تشخیص چهره) بسیار بالا میباشد. همچنین در مقایسه با قفل‌های معمولی، عملکرد بسیار سریعی دارند و کار با آنها بسیار راحت تر است. قفل های هوشمند انواع مختلفی دارند که انتخاب نوع آن کاملاً به سلیقه و نگاه امنیتی کاربر بستگی دارد. در ادامه ضمن معرفی و بررسی انواع قفل هوشمند، به این موضوع نیز خواهیم پرداخت که در انتخاب و خرید این محصول به چه نکاتی باید توجه کرد.

 

 

معرفی و بررسی انواع قفل هوشمند

امروزه قفل‌های هوشمند بسیار متنوع هستند و متناسب با نوع بازگشایی خود انواع مختلف با ویژگیهای متفاوتی دارند و کاربران می توانند با توجه به شرایط قفل‌های مناسب را برای درب‌های مختلف انتخاب نمایند. در زیر، به برخی از انواع قفل‌های هوشمند معروف اشاره می کنیم:

 

انواع قفل هوشمند آی کی


1. قفل اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی از محبوب ترین مدل های این محصول است که باز کردن آن تنها به اثر انگشت کاربر نیاز دارد. برای انجام این کار، قفل، اثر انگشت هر فرد را اسکن و ذخیره می نماید. سپس هر زمان که کسی بخواهد در را باز کند، قفل از اثر انگشت شخص به عنوان اعتبار دسترسی استفاده نموده و اگر اثر انگشت با داده هایی که از قبل ذخیره شده است مطابقت داشته باشد، قفل را باز می‌نماید. اکثر قفل های با کیفیت ده ها یا حتی صدها اثر انگشت را ذخیره می کنند که آنها را به گزینه ای مناسب برای محافظت از محل‌های حساسی مانند بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و خانه‌های مسکونی  و دفاتر شرکتها تبدیل می کند. این محصول از امن ترین انواع قفل های هوشمند تجاری محسوب می شود زیرا اثر انگشت هر کاربر منحصر به فرد است و امکان ورود غیرمجاز به حداقل ممکن می‌رسد.

 

مزایای قفل اثر انگشتی

  • اتصال به بلوتوث و سیستم‌های هوشمند
  • سیستم ضد حریق و ضد شوک
  • عدم نیاز به کلید
  • سیستم قفل کودک
  • ظاهر زیبا
  • امنیت بالا

 

 

قفل اثر انگشتی آی کی مدل IK5200

 

معایب قفل اثر انگشتی

  • اگر دستان شما چرب یا عرق کرده باشد سنسور قفل اثر انگشت ممکن است به درستی کار نکند .

 

2. قفل کارتی یا قفل هتلی

قفل تشخیص کارت یکی از اولین مدل‌ها و رایج‌ترین انواع قفل هوشمند می باشد که با استفاده از تکنولوژی تشخیص کارت، به کاربران اجازه می‌دهد تا با قرار دادن کارت بانکی یا کارت عبور خود در مقابل حسگر، بتوانند قفل خودرو، درب آپارتمان و اتاقهای هتل را باز نمایند. قفل درب کارتخوان از فناوری RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) برای برقراری ارتباط بین قفل درب کارتخوان و کارت کلید استفاده می کند. در این حالت کارت خوان کارت کلید را با نوار مغناطیسی یا پین خود شناسایی می کند. در مرحله بعد، قفل درب کارتخوان RFID این اطلاعات را تأیید می کند. سپس، اگر اعتبار کارت مطابقت داشته باشد، کارتخوان مکانیسم قفل در را آزاد می کند. تعدادی از قفل‌های هوشمند کارتی امکان تعریف و شناسایی بیش از ۱۰۰ کارت جداگانه را دارند. قفل های هوشمند کارتی برای محافظت از محل‌های حساسی مانند بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ، موزه‌ها، هتلها، درب کمد باشگاه‌های ورزشی، مدارس، دانشگاه‌ها مناسب هستند.

 

مزایای قفل کارتی

  • سیستم ضد شوک و ضد حریق
  • قابلیت کنترل از راه دور
  • استفاده راحت
  • امنیت بالا

 

قفل کارتی آی کی مدل 2365

 

معایب قفل کارتی

  • کارت استفاده شده ممکن است در مدت کوتاهی آسیب ببیند و مجبور به تعویض آن شوید.
  • همانطور که گاهی کلید درب را جا می‌گذارید یا گم می‌کنید، احتمال گم شدن یا جا گذاشتن کارت هم وجود دارد.

 

3. قفل تشخیص چهره

این محصول از نوع قفل دیجیتالی است که دارای امنیت بسیار بالایی بوده و احتمال خطا در آن تقریباً صفر می باشد. قفل های هوشمند تشخیص چهره ویژگی های مشخصی مانند فاصله بین دو چشم، فاصله بین چشم و بینی، اسکن شبکیه و عنبیه و ... را روی صورت افراد قرار می دهند تا افراد مجاز مشخص شوند. تنها در صورتی که مشخصات فرد پشت در با مشخصات افراد مجاز مطابقت داشته باشد، درب ورودی برای وی باز می شود. این محصول از نظر کارآیی و عملکرد شبیه قفل اثر انگشتی است اما با این تفاوت که به جای اثر انگشت هر فرد با چهره کاربر باز می شود. این نوع قفل بسیار امن است و به طور خاص در برخی محیط‌های امنیتی حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اگر در خانه کودک یا سالمند دارید ما به شما این مدل قفل را پیشنهاد می کنیم. بهتر است محصولی را انتخاب کنید که دارای قفل کودک باشد.


مزایای قفل تشخیص چهره

  • تشخیص راحت و سریع چهره
  • کنترل ورود و خروج افراد
  • امنیت بسیار بالا

 

قفل تشخیص چهره آی کی

 

معایب قفل تشخیص چهره

  • در صورت آسیب یا تغییر درصورت، دستگاه چهره شما را تشخیص نمی‌دهد.

 

4. قفل رمزدار

قفل های هوشمند تشخیص رمز، یکی از اولین و پرکاربرد ترین روش های محافظت امنیتی پیشرفته برای قفل کردن و باز کردن دربها و قفل های مختلف مانند درب منزل، خودرو، ادارات و بانک ها و ....بوده اند. این قفل ها با استفاده از تکنولوژی تشخیص رمز، به کاربر اجازه می دهند تا با وارد کردن رمز عبور، به داخل مکان مورد نظر دسترسی پیدا کنند. برای استفاده از قفل تشخیص رمز، کاربران باید رمز عبور خود را در محل مورد نظر وارد نمایند و سیستم با استفاده از الگوریتم های  مشخص، رمز عبور را شناسایی کرده و در صورت تطابق با اطلاعاتی که از قبل در سیستم  ثبت شده ، به کاربر اجازه ورود را می دهد. برخی از برندها امکان تعریف چند رمز عبور، وارد کردن اعداد جعلی قبل و بعد از رمز واقعی برای جلوگیری از لو رفتن رمز عبور و ... را دارند. در قفلهای رمزدار علاوه بر ورود رمز می توان با استفاده از سایر روشها مانند کارت و اثر انگشت نیز به قفل دسترسی داشت.

 

مزایای قفل رمزی

  • استفاده از رمزهای کوتاه یا یکبار مصرف
  • سیستم ضد حریق و ضد شوک
  • قابلیت ایجاد رمز گیج کننده
  • سیستم کنترل از راه دور
  • عدم نیاز به کلید
  • امنیت بالا

 

معایب قفل رمزی

  • ممکن است رمز قفل فراموش شود.

 

5. قفل هوشمند وای‌فای

 قفل هوشمند وای‌فای به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق اتصال به شبکه وای‌فای درب منزل و یا محل کار خود را کنترل نمایید. با استفاده از اپلیکیشن موبایل، می‌توانید درب را باز یا بسته کنید و دسترسی به تنظیمات مختلف را داشته باشید. این محصول گزینه ای عالی برای کسانی است که به دنبال قابلیت های یکپارچه سازی هستند، زیرا قابلیت های آنها هنگام اتصال به اینترنت افزایش می یابد. این قفل های هوشمند بیشتر در محیط‌های تجاری و اداری، هتل‌ها، آپارتمان‌ها و اماکن عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مزایای قفل وای فای

  • سهولت و راحتی در دسترسی به فضاها
  • افزایش امنیت محیط
  • کنترل بهتر وضعیت دسترسی

 

معایب قفل وای فای

  • اگر اتصال وای فای به هر دلیلی قطع شود، ممکن است نتوانید به قفل خود دسترسی داشته باشید یا آن را کنترل کنید و درب را باز نمایید.

 

6. قفل صوتی

 قفل هوشمند صوتی از طریق تشخیص سریع صدا کنترل می‌شود. این نوع قفل به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک رمز صوتی خاص یا پاسخ به سوالات صوتی، مجوز ورود را صادر نماید. به عنوان مثال، کاربر ممکن است بخواهد یک عبارت صوتی خاص را تلفظ کند تا قفل باز شود.

7. قفل اتوماسیون خانه

 این نوع قفل هوشمند با سیستم‌های خانه هوشمند شما هماهنگ می‌شود و از طریق آن می‌توانید قفل درب را نیز کنترل نمایید. این قفل می‌تواند با سایر وسایل هوشمند خانه مانند سیستم‌های روشنایی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش و دستگاه‌های الکترونیکی دیگر هماهنگ شود.

 

راهنمای خرید انواع قفل هوشمند

 

در هنگام انتخاب انواع قفل هوشمند این نکات مهم را در نظر بگیرید!!!

1. کاربرد

قبل از خرید قفل هوشمند ابتدا باید محل استفاده از قفل را مشخص کنید. قفل های هوشمند انواع مختلفی دارند که هر کدام برای درب قسمت های مختلف ویلا، هتل، آپارتمان، ادارات، مجتمع و ... مناسب می باشد. برای مثال قفل رمزی، مبتنی بر اثر انگشت یا تشخیص چهره، یا دیجیتال ترکیبی برای ساختمان مناسب هستند ولی برای درب کمد باشگاه‌های ورزشی، مدارس و دانشگاه‌ها قفل های هوشمند کارتی پیشنهاد می شود.

2. سطح امنیت

در هنگام انتخاب نوع قفل هوشمند حتما ایمنی آن را در نظر بگیرید. بهتر است یک قفل با روش احراز هویتی انتخاب کنید که بتوانید به راحتی با آن کار کنید اما برای اشخاص ثالث یا سارقین پیچیده به نظر برسد. قفل های هوشمند با فناوری‌های احراز هویت قوی مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره یا روش های احراز هویت دو عاملی مانند RFID ،Biometric ،Keyless Remote و Keypad Access بهترین گزینه هستند.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: قفل هوشمند چیست؟

 

3. سازگاری با محیط

با توجه به تنوع خوب انواع قفل های هوشمند بهتر است گزینه ای را انتخاب کنید که در عین سازگاری با محیط و فضای شما دارای طرح و رنگ متناسب با دکوراسیون محیط شما نیز باشد. در این زمینه، انتخاب محصولی که در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم باشد بسیار مهم است.

4. کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

از دیگر فاکتورهای مهمی که در انتخاب انواع قفل هوشمند باید در نظر بگیرید کیفیت و خدمات پس از فروش می باشد. بنابراین پیشنهاد می کنم حتما از فروشگاههای معتبر و شرکت های معروف خریداری کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید.

5. قیمت و بودجه

قیمت محصول از دیگر فاکتورهای مهمی است که معمولا برای خریداران اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد می کنیم با توجه به بودجه خود مدلی را انتخاب کنید که امکانات و کیفیت خوبی داشته و در عین حال قیمت مناسبی نیز داشته باشد.

 

نتیجه گیری

امروزه قفل‌های هوشمند بسیار متنوع هستند و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، امکانات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند. قفل اثر انگشتی، رمزدار، کارتی، تشخیص چهره و .... از انواع قفل های هوشمند می باشند که در بالا در مورد ویژگی ها، امکانات، کاربرد، مزایا و معایب هرکدام به طور جداگانه صحبت کردیم. برای انتخاب نوع قفل هوشمند حتما فاکتورهایی مانند خدمات پس از فروش، روش احراز هویت، سطح ایمنی محصول را نیز در نظر بگیرید. اگر شما اطلاعات بیشتری یا تجربه شخصی در مورد استفاده از انواع قفل هوشمند دارید با ما در میان بگذارید.

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp