09912945219

هزینه هوشمند سازی ساختمان چقدر است؟

دوشنبه 02 بهمن 1402 130 0

اگر قصد خرید یا هوشمندسازی خانه خود را دارید، احتمالاً از خود پرسیده اید که هزینه آن چقدر است؟ در این مطلب از آی کی، ما یک نمای کلی از هزینه هوشمند منزل از راه اندازی اولیه تا تعمیر و نگهداری را به شما ارائه خواهیم داد.

 

 

هزینه هوشمند سازی ساختمان بستگی به این دارد که می خواهید خانه شما چقدر هوشمند باشد. علاوه بر این عوامل مهم دیگری مانند برند تجهیزات، قابلیت های مورد نیاز و متراژ ساختمان نیز تاثیر مستقیمی در افزایش یا کاهش هزینه هوشمند سازی خانه دارند.

هوشمندسازی یک تصمیم فوق العاده است که قدرت خودکارسازی عملکردهای خانه مانند نظارت بر مصرف انرژی و آب و همچنین بهره مندی از مزایایی مانند صرفه جویی در هزینه در قبوض انرژی، بهبود امنیت خانه و حتی افزایش ارزش خانه را در دراز مدت به شما می دهد.

 

هزینه هوشمند سازی ساختمان

 

هزینه هوشمند سازی ساختمان

فناوری خانه هوشمند می‌تواند زندگی را آسان‌تر، راحت‌تر و حتی از برخی جهات ایمن‌تر کند. افراد در خانه های هوشمند وقت آزاد بیشتری دارند و می توانند روی چیزهای مهم‌تر، سازنده‌تر یا هیجان‌انگیزتر تمرکز کنند. اما اگر این فناوری اینقدر خوب است چرا خانه های خود را هوشمند نمی کنیم؟همه چیز به هزینه برمی گردد. اما واقعا هزینه هوشمند سازی ساختمان چقدر است؟

 

هوشمندسازی ساختمان در واقع می تواند کاملاً مقرون به صرفه باشد، اگر در مورد آن هوشمندانه عمل کنید. واقعیت این است که لازم نیست همه چیز را به یکباره به هوشمند تبدیل کنید. اگر بودجه‌ کافی ندارید، فقط آنچه را که می‌خواهید به هوشمند تبدیل شود، اولویت‌بندی کنید و هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهید. به عنوان مثال برای امنیت بیشتر می توانید از قفل هوشمند درب ضد سرقت استفاده کنید.

 

 برخی از محصولات هوشمند مانند لامپ های هوشمند یا بلندگوهای بی سیم را می توانید خودتان نصب کنید که باعث صرفه جویی در هزینه می شود. اما اگر برای شما عملکرد مهمتر از هزینه است، نصب یک سیستم اتوماسیون خانگی حرفه ای را در نظر بگیرید. به احتمال زیاد برای هوشمند سازی ساختمان به صورت کاملا حرفه ای باید هزینه بیشتری بپردازید، ولی به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید، سیستمی که به طور حرفه ای برنامه ریزی شده و نصب شده است احتمالاً قابل اعتمادتر می باشد و از نظر سازگاری و عملکرد دامنه بسیار بیشتری ارائه می دهد.

در ادامه به بررسی عوامل و فاکتورهای موثر بر هزینه هوشمند سازی خانه ها می پردازیم.

 

امکانات خانه هوشمند

 

عوامل موثر بر هزینه هوشمند سازی خانه

سیم کشی و پروتکل، متراژ ساختمان، تعداد دستگاهها و نوع برند آنها، سفارشی سازی و نصب و راه اندازی حرفه ای برخی از مهم‌ترین عواملی است که بر هزینه هوشمند سازی ساختمان تاثیر می گذارد.

1. سیم کشی و پروتکل

یکی از مهمترین عوامل موثر بر هزینه هوشمند سازی منزل، نوع پروتکل و سیم کشی است که می خواهید استفاده کنید. انواع مختلفی از پروتکل ها و سیستم ها برای هوشمند سازی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی هستند. دستگاه‌های خانه هوشمند باید با پروتکل سیستم شما سازگار باشند و بالعکس، در غیر این صورت قادر به تعامل نخواهند بود. در برخی موارد، سیم کشی موجود ممکن است برای دستگاه های هوشمند مناسب باشد و هزینه های نصب را کاهش دهد.

پروتکل های با سیم

گران ترین و در عین حال امن ترین نوع پروتکل ها، پروتکل های سیمی هستند که شامل KNX ،LAN ،Bacnet ،M-bus ،S-bus و Rs485 می باشند. پروتکل های سیمی یک سرویس لوکس محسوب می شوند و به دلیل اینکه اطلاعات را به صورت دیتا پخش نمی‌کنند، در برابر هک شدن مقاوم است. این نوع سیستم سرعت عمل بالایی دارد ولی پر هزینه است زیرا برای نصب از سیم‌کشی و تابلو برق استفاده می‌شود. این نوع پروتکل بیشتر برای ساختمان های در حال ساخت مناسب تر است تا خانه‌های قدیمی و پیش ساخته.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید : مزایای خانه هوشمند

 

پروتکل های بی سیم

این پروتکل ها در واقع رایج ترین و پرکاربردترین برای فناوری خانه هوشمند هستند. اگرچه آنها نسبت به سیستم های سیمی، امنیت کمتری دارند، اما مقرون به صرفه تر هستند و بیشترین دستگاه های سازگار را دارند. برخی از پروتکل های رایج بی سیم شامل پروتکل‌های Wifi ،Zigbee ،Zwave و … هستند. این پروتکل‌ها به یک هاب مرکزی نیاز دارند. پروتکل ZigBee نسبت به پروتکل Zwave پروتکل به روزتر و قوی‌تری است و از لحاظ امنیت عملکرد بهتری دارد ولی در کل هر دو اینها عملکرد بهتری نسبت به پروتکل وای فای دارند. یکی از نکات منفی پروتکل‌های بی‌سیم این است که احتمال دارد برای خانه های بزرگ نیاز به توسعه‌دهنده یا ارتقاء اتصال اینترنت خود داشته باشید.

 

نع پروتکل و سیم کشی در هزینه هوشمند سازی خانه

 

2. متراژ خانه

اندازه یا متراژ ساختمان نقش مهمی در تعیین هزینه هوشمند سازی خانه دارد به خصوص اگر پروتکل آن از نوع سیمی باشد. خانه های بزرگتر معمولاً به دستگاه ها و حسگرهای هوشمند بیشتری نیاز دارند تا پوشش کافی را ارائه دهند. یک ساختمان چند طبقه طبیعتاً در مقایسه با یک آپارتمان کوچک دارای الزامات متفاوتی خواهد بود و همچنین برای نصب به تکنیک های پیچیده تری نیاز است که می تواند بر هزینه هوشمند سازی بیافزاید.

3. برند و کیفیت

نام تجاری و برند دستگاه های هوشمند به طور قابل توجهی بر قیمت آنها تأثیر می گذارد. برندهای معتبر ممکن است ویژگی های پیشرفته تری را ارائه دهند اما با قیمت بالاتر. با این حال، سرمایه گذاری در برندهای معتبر اغلب قابلیت اطمینان بیشتر و پشتیبانی مشتری را تضمین می کند. به عنوان مثال برخی از برندها شاید در پیاده سازی هوشمندسازی هزینه زیادی را به مشتری تحمیل کنند اما به مرور زمان و با در نظر گرفتن خدمات پس از فروش و کیفیت بالای‌ محصولات، مسلما هزینه‌های نگهداری از سیستم و میزان خرابی تجهیزات، کمتر خواهد بود.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: معایب خانه هوشمند

 

4. تعداد دستگاه ها

یکی دیگر از عوامل موثر بر هزینه هوشمند سازی ساختمان، تعداد دستگاههایی است که مورد استفاده قرار می گیرد. روشن است هر چقدر دستگاه های هوشمند بیشتری در خانه هوشمند استفاده شود، هزینه کلی بالاتر خواهد بود. پیشنهاد می کنیم دستگاه های ضروری را بر اساس نیازها و محدودیت های بودجه خود اولویت بندی کنید.

5. سفارش سازی

یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش هزینه هوشمند سازی منزل، شخصی سازی یا سفارشی سازی است که به شما این امکان را می دهد که سیستم خود را بر اساس با نیازهای خاص خود تنظیم کرده و انواع و اقسام سناریوها را برای آن پیاده کنید.

 

سفارشی سازی در افزایش هزینه هوشمند سازی منزل

 

6. قابلیت اتصال و سازگاری

برخی از دستگاه‌های خانه هوشمند ممکن است برای کار یکپارچه با هم به اجزا یا هاب‌های اضافی نیاز داشته باشند که بر هزینه کلی تأثیر می‌گذارد. برای جلوگیری از هزینه های غیر ضروری، از سازگاری بین دستگاه ها اطمینان حاصل کنید.

7. نصب و راه اندازی

برخی از دستگاه های هوشمند نیاز به نصب حرفه ای دارند که می تواند به کل هزینه اضافه کند. از طرف دیگر، نصب DIY ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه شود، اما به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که نصب حرفه ای سیستم ها این اطمینان را به شما می دهد که سیستم به درستی تنظیم شده و کار می کند، پس ارزش هزینه را دارد.

8. هزینه های اضافی

جدا از هزینه های راه اندازی اولیه، در نظر گرفتن هزینه های مداوم برای نگهداری و استفاده کارآمد از انواع خانه هوشمند ضروری است که شامل موارد زیر می باشد.

مصرف انرژی: دستگاه های هوشمند برق مصرف می کنند و مسلما صورتحساب برق ماهانه را افزایش می دهند. با این حال، قابلیت های صرفه جویی در انرژی این دستگاه ها اغلب هزینه های اضافی را جبران می کند.

هزینه‌های اشتراک: برخی از دستگاه‌ها و سرویس‌های هوشمند ممکن است برای دسترسی به ویژگی‌های پیشرفته یا فضای ذخیره‌سازی ابری برای فیلم‌های امنیتی، به هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه نیاز داشته باشند.

ارتقا و جایگزینی: با گذشت زمان، ممکن است بخواهید دستگاه‌های خاصی را ارتقا دهید یا دستگاه‌های خراب را جایگزین کنید، که می‌تواند هزینه‌های طولانی مدت را افزایش دهد.

 

 

چگونه می توانیم از هزینه هوشمند سازی منزل خود کم کنیم؟

هزینه هوشمند سازی خانه زیاد است اما اگر نمی خواهید زیاد هزینه کنید، راه هایی برای دستیابی به یک خانه هوشمند در صورت داشتن بودجه محدود نیز وجود دارد.

1. به جای برندهای خارجی از برندهای ایرانی برای پیاده سازی و اجرای هوشمند سازی استفاده کنید تا هزینه هوشمند سازی کم شود.

2. از خرید دستگاههای با کیفیت و برند چشم پوشی کنید. شما می توانید با خرید تجهیزات کاربردی تا حد قابل قبولی هزینه های خود را کاهش دهید.

3. بسیاری از دستگاه های هوشمند برای نصب آسان DIY طراحی شده اند. برای نصب آنها به جای کمک از افراد حرفه ای، می توانید از آموزش های آنلاین و کتابچه های راهنما کمک بگیرید.

4. لازم نیست یک شبه خانه خود را هوشمند سازی کنید. صبور باشید و به تدریج اکوسیستم خود را گسترش دهید و دستگاه های جدید را تا جایی که بودجه شما اجازه می دهد اضافه کنید. بر اساس نیازها و ترجیحات خود اولویت بندی کنید و در خرید محصولاتی که از نظر مالی به شما فشار می آورد، عجله نکنید.

 

نتیجه گیری

هزینه هوشمندسازی یک ساختمان با ساختمان دیگر متفاوت است و با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع  برند و کیفیت دستگاه ها، نوع پروتکل انتخابی و سیم کشی، اندازه ساختمان، سفارشی سازی و ... افزایش و کاهش می یابد. به یاد داشته باشید که ساخت خانه هوشمند یک فرآیند تدریجی است و شما می توانید با خرید وسایل ضروری شروع به هوشمندسازی خانه خود کنید. در این مقاله از آی کی به بررسی دقیق هزینه های ساختمان هوشمند، عوامل موثر بر آن و نحوه کاهش هزینه های هوشمند سازی پرداخته ایم. اگر شما هم نظری دارید با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp