09912945219

قفل هوشمند چیست؟

چهارشنبه 18 مرداد 1402 250 0

فناوری هوشمند اخیراً راه خود را به دنیای امنیت باز کرده است و قفل های هوشمند یکی از جدیدترین لوازم جانبی ضروری برای درب های ورودی هستند. اما قفل هوشمند چیست؟ به قفلی که در آن از تکنولوژی‌های سنجش هویت الکترونیکی و ارتباط بر پایه شبکه و اینترنت استفاده شده باشد، قفل هوشمند می‌گویند. این مدل قفل ها انواع مختلف با ویژگیهای متفاوتی دارند که به شما این امکان را می دهند تا با توجه به شرایط بتوانید مناسب ترین محصول را برای درب‌های مختلف پیدا کنید. قفل اثر انگشتی، کارتی، تشخیص چهره، رمزدار، کف دست، رگ انگشت، ترکیبی و موبایلی از انواع قفل های هوشمند به شمار می آیند. این محصولات علاوه بر ظاهر لوکس و امنیت بالا، عملکرد سریعتری دارند و کار با آن آسان و راحت است که می توانیم از آنها به عنوان مزایای این قفل ها نام ببریم.

 

 

قفل هوشمند چیست؟

این مدل قفل که در ایران با نام قفل دیجیتالی نیز شناخته می شود، یک دستگاه کنترل دسترسی درب است که زمانی که از طریق صفحه کلید الکترونیکی، حسگر بیومتریک، کارت دسترسی، بلوتوث یا وای فای از یک دستگاه تلفن همراه ثبت شده، درخواستی دریافت می کند، در را قفل یا باز می کند. این قفل ها را قفل هوشمند می نامند زیرا از فناوری پیشرفته برای دسترسی آسان تر کاربران و افزایش امنیت در مقابل نفوذگران استفاده می کنند. اجزای کلیدی این قفل ها شامل قفل فیزیکی، کلید (به اشکال مختلف که می‌تواند الکترونیکی، رمزگذاری شده دیجیتالی یا مجازی، برای ورود بدون کلید باشد)، اتصال بلوتوث یا Wi-Fi ایمن و یک برنامه تلفن همراه مدیریتی است. این محصولات فقط برای درب منزل نیستند و در مکان هایی مانند محل کار، هتل ها، درب اتاق ها، کمدهای استخرها و باشگاه ها و ... نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

قفل هوشمند چیست

 

انواع قفل هوشمند

این قفل ها متناسب با نوع بازگشایی خود انواع مختلف با ویژگیهای متفاوتی دارد و افراد می توانند با توجه به شرایط، قفل مناسب را برای درب‌های مختلف پیدا کنند. مهمترین گروه بندی قفل هوشمند که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد:

1. اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی از محبوب ترین مدل های این محصول است که باز کردن آن تنها به اثر انگشت کاربر نیاز دارد.

2. کارتی یا قفل هتلی

قفل کارتی یکی از اولین مدل‌ها و رایج‌ترین نوع هوشمند می باشد که با استفاده از کارت باز می شود و برای هتل‌ها، مراکز اداری، تجاری، تفریحی و غیره مناسب است.

3. تشخیص چهره

قفل درب تشخیص چهره امنیت بسیار بالایی دارد و احتمال خطا در آن تقریباً صفر می باشد.

4. رمزدار

این محصول مجهز به صفحه نمایش لمسی یا تعدادی دکمه است که به فرد پشت در اجازه می دهد رمز عبور را وارد نماید.

5. موبایلی 

یکی از جدیدترین انواع قفل های دیجیتال، این محصول می باشد که به صاحب خانه اجازه می دهد تا با استفاده از تلفن همراه، درها را از راه دور قفل یا باز نماید.

6. ترکیبی 

این محصول قابلیت بازگشایی با چند روش مختلف اثر انگشت، تشخیص چهره، رمز عبور، کارت و تلفن همراه را دارد و به همین دلیل نسبت به دیگر قفل های هوشمند امنیت بسیار بالایی دارند و از نظر قیمت نیز گرانتر هستند.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: انواع قفل هوشمند + مزایا و معایب و کاربردهای آنها

 

7 روش باز شدن قفل هوشمند چیست

 

مزایا و معایب قفل هوشمند

قفل های هوشمند درب با قابلیت های بی نظیر و امنیت فوق العاده به سرعت در حال تبدیل شدن به یک وسیله ضروری برای هر خانه ای شده اند. با این حال، قبل از اینکه تصمیم بگیرید به سراغ این فناوری هوشمند بروید، باید جوانب مثبت آن را در مقابل معایب آن بسنجید.

مزایا

1. آرامش ذهن

یکی از مزیت های داشتن این مدل قفل این است که براحتی می توانید افرادی که وارد و خارج می شوند را رصد کنید، برای مثال می دانید که آیا فرزندتان به خانه رسیده یا خیر؟

2. بدون کلید رفتن

یکی دیگر از بزرگترین مزایای این نوع قفل ها بدون کلید بودن آنهاست. این محصولات به شما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به هیچ وسیله ای و یا با همگام‌سازی با یک برنامه در تلفن هوشمند خود، به راحتی درب  خانه خود را قفل یا باز کنید. نبود کلید همچنین خطر دسترسی هر سارق یا دزدی به خانه شما را کاهش می دهد.

3.نداشتن استرس گم کردن کلید

دیگر لازم نیست نگران گم شدن کلید یا حمل کلید در جیب خود باشید. این قفل ها را می توان از راه دور از تلفن های هوشمند یا تبلت ها باز کرد.

4. قفل خودکار

هر قفل هوشمندی را می توان طوری برنامه ریزی کرد که در صورت فراموشی، درب پشت شما به طور خودکار قفل شود، بنابراین خانه شما همیشه کاملا ایمن است.

5. روشهای مختلف باز و بسته کردن قفل

یکی دیگر از مزایای مهم این محصول این است که شما می توانید با استفاده از اثر انگشت، کارت، وارد کردن رمز، موبایل و سیستم تشخیص چهره براحتی درب را باز یا قفل کنید.

6. مناسب برای انواع درب ها

این قفل ها برای انواع درب های چوبی، فلزی، آلومینیومی، شیشه ای و یو پی وی سی مناسب می باشند.

 

مزایا و معایب قفل هوشمند

 

معایب

1. خطر هک شدن

در حالی که برخی از قفل‌های هوشمند خطر برداشتن قفل را از بین می‌برند، ممکن است در برابر تلاش‌های هکرها برای دور زدن کد ورودی که قفل در را باز می‌کند آسیب‌پذیر باشند. نکته مثبت، اگر یک فرد غیرمجاز به سیستم دسترسی پیدا کند، سیستم ممکن است به شما (و پلیس) هشدار دهد. از لحاظ فنی، این قفل ها را می‌توان از طریق بلوتوث، وای‌فای، یا یک برنامه یا نرم‌افزار همراه قدیمی هک کرد. اما محصولات با کیفیت و معتبر ایمن هستند و خطر کمی در دنیای واقعی دارند. زیرا بیشتر سارقان نمی‌دانند که چگونه می‌توانند آن نوع نفوذ پیچیده‌ای را که قفل‌های هوشمند نیاز دارند، انجام دهند. برای کاهش بیشتر خطر هک، چند راه حل ساده وجود دارد که می توانید انجام دهید، از جمله:

  • انتخاب محصول از یک شرکت سازنده معتبر و شناخته شده با ویژگی های امنیتی سطح بالا
  • اختصاص یک رمز عبور طولانی و منحصر به فرد برای قفل

2. امنیت سایبری

باید بگویم یکی از معایب اصلی نصب قفل درب هوشمند، اتکا به شبکه اینترنت و وای فای است. اگرچه قفل‌ها امنیت فیزیکی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند، اما هنوز این احتمال وجود دارد که قفل‌ها از طریق یک حمله سایبری هک یا دستکاری شوند. به همین دلیل است که داشتن یک اتصال وای فای ایمن در خانه بسیار مهم است، به خصوص اگر به انواع مختلف فناوری های هوشمند مجهز هستید. در این دنیای دیجیتال، امنیت سایبری به اندازه امنیت فیزیکی برای صاحبان خانه مهم می باشد.

3. نیاز به نصاب متخصص

برای نصب باید حتما از یک متخصص کمک بگیرید زیرا علاوه بر اینکه به دانش نیاز است در صورت نصب قفل توسط صاحب خانه و به وجود آمدن هر مشکلی، خدمات پس از فروش به آن تعلق نمی گیرد.

 

قفل های هوشمند چقدر ایمن هستند؟

برای پاسخ به این پرسش با قطعیت می توانیم بگوییم که این مدل قفل ها نسبت به قفل های معمولی امنیت بسیار بالایی دارند. زیرا اکثریت این محصولات از طریق دسترسی های بیومتریکی مانند اثر انگشت، تشخیص چهره و اسکن چشم قابلیت بازگشایی را دارند. شما می‌توانید قفل خود را به سیستم امنیتی خانه‌تان متصل کنید، بنابراین می‌توانید ببینید چه کسی پشت در است یا هر زمانی که دوربین‌هایتان حرکت را تشخیص دادند، آن را به‌طور خودکار قفل کنید. این مدل قفل همچنین به شما کنترل بیشتری می‌دهند که چه کسی و چگونه می‌تواند وارد خانه شما شود. به‌جای توزیع کلیدهای یدکی، قفل‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند تا کدهای دسترسی متفاوتی را برای افراد مختلف ایجاد کنید، بنابراین می‌توانید افرادی را که می‌آیند و می‌روند (همسایه‌ها،نظافتچی، سگ‌گردان، پرستار بچه) را ردیابی کنید و این دسترسی را در هر زمان لغو کنید.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: قفل بیومتریک چیست؟ (0 تا 100 انواع قفل بیومتریک + مزایا و معایب)

 

جمع بندی

قفل های هوشمند نه تنها برای موسسات، سازمان ها و شرکت ها بلکه برای منازل مسکونی و آپارتمان ها نیز انتخاب مناسبی هستند. این محصولات آزادی و انعطاف پذیری را برای افرادی که سبک زندگی پرمشغله ای دارند، فراهم می نمایند. در این مطلب ما ضمن معرفی این محصول، در مورد انواع، مزایا و معایب این محصول نیز صحبت کردیم. اگر شما نیز در منزل یا محل کار با این قفل ها سر و کار دارید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp