09912945219

قفل بیومتریک چیست؟ (0 تا 100 انواع قفل بیومتریک + مزایا و معایب)

چهارشنبه 25 مرداد 1402 227 1

قفل‌های بیومتریک دارای فناوری پیشرفته‌ای هستند که به کاربران اجازه می‌دهد از اثر انگشت خود یا سایر انواع اعتبارهای بیولوژیکی برای باز کردن قفل درب استفاده نمایند. قفل های بیومتریک انواع مختلفی دارند که شامل قفل های اثرانگشتی، تشخیص چهره، تشخیص عنبیه چشم، تشخیص صدا و کف دست می شوند. در میان این محصولات قفل های اثر انگشت و تشخیص صدا از بقیه قیمت مناسب تری دارند. قفل های بیومتریک اسکن عنبیه از نظر دقت و ایمنی بسیار بالا هستند.

 

در این مطلب از آی کی به این موضوع می پردازیم که قفل درب بیومتریک چیست و چگونه کار می کند. در ادامه، انواع قفل های بیومتریک درب را بررسی خواهیم کرد و در نهایت شما را با مزایای این قفل ها آشنا می کنیم.

 

 

قفل بیومتریک چیست؟

این محصول یکی از امن ترین و کارآمدترین سیستم های قفل امنیتی است که از داده های بیولوژیکی مانند اثر انگشت، شناسایی صدا یا تشخیص چهره برای قفل و باز کردن درب استفاده می نماید. بنابراین دسترسی افراد غریبه به قفل بیومتریک درب امکان پذیر نیست.

 

قفل بیومتریک چیست

 

سیستم‌های قفل هوشمند بیومتریک از زمانی که معرفی شدند، جهان را تحت تأثیر قرار داده‌اند. آنها سیستم‌های امنیتی پیچیده‌ای هستند که نه تنها قادر به احراز هویت هستند، بلکه می توانند سطوح احراز هویت را نیز بسته به سهولت دسترسی که می خواهید یا نیاز دارید، تنظیم کنند. هنگام استفاده از قفل هوشمند بیومتریک لازم نیست نگران این باشید که کارت خود را جا گذاشته اید یا رمز را فراموش کرده اید زیرا کد دسترسی به سیستم‌های بیومتریک همیشه همراه شماست، چه صورت باشد یا اثر انگشت شما. ویژگی هایی که معمولاً برای شناسایی بیومتریک استفاده می شود، اثر انگشت، ساختار شبکیه یا عنبیه چشم، تشخیص چهره یا هندسه دست است. از بین این سه فناوری، فناوری قفل درب اثر انگشت به دلیل راحتی، قابلیت اطمینان و هزینه، کاربردی ترین و رایج ترین محسوب می شوند. سیستم‌های تشخیص عنبیه ایمنی بالایی دارند، اما گران هستند و برخی افراد ممکن است آنها را حساس بدانند. از قفل های بیومتریک برای منازل، مکان های مسکونی و تجاری، شرکت ها، ارگان های مهم امنیتی و حتی پارکینگ ها استفاده می شود.

 

قفل بیومتریک چگونه کار می کند؟

سیستم های بیومتریک درب با شناسایی الگوهای تشخیص بیولوژیکی فردی مانند اثر انگشت، تشخیص چهره و حتی حرکت بدن کار می کنند. سیستم دسترسی بیومتریک درب از یک الگوی برنامه ریزی شده و مجموعه ای از ویژگی ها برای محدود کردن ورود به یک منطقه استفاده می کند. این سیستم داده های اطلاعات بیولوژیکی را ذخیره می کند و هر زمان که اسکن انجام می شود، اطلاعات با جزئیات ذخیره شده مطابقت داده می شود تا اجازه دسترسی صادر شده و سیستم الکتریکی قفل فعال شود، در غیر این ‌صورت عملاً هیچ راهی برای باز کردن قفل بیومتریک وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است قفل های بیومتریک به سیستم رمز عبور یا پین کد (PIN) نیز مجهز هستند تا ضمن ارتقای سطح ایمنی دستگاه، در صورت بروز خطا، کاربر بتواند درب را باز کند.

 

انواع قفل بیومتریک

 

انواع قفل بیومتریک

در حال حاضر پنج نوع قفل بیومتریک وجود دارد که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از قفل های بیومتریک برای برخی از ویژگی ها بهتر از سایرین کار می کنند و همه آنها مزایا و معایب منحصر به فردی دارند.

 

1. قفل اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی درب با اسکن اثر انگشت افراد کار می کنند. قفل تصویر اثر انگشت را می گیرد و از طریق الگوریتم چک میکند  تا مطابقت پیدا نماید. اگر مطابقت پیدا کرده باشد، اجازه ورود را صادر و درب را باز مینماید. این محصول که از رایج ترین قفل های بیومتریک محسوب می شود، برای استفاده کاربران متعدد بسیار مناسب است. بسیاری از کاربران از قبل با نحوه عملکرد قفل اثر انگشت آشنا هستند، زیرا از حسگرهای اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند نیز استفاده می‌شود.

مزایا

  • نحوه استفاده از این قفل بسیار راحت است و افراد در هر مقطع سنی به اسانی می توانند با ان کار کنند.
  • قفل های اثر انگشتی امنیت بالایی دارند و هیچ فرد غیرمجازی قادر به باز کردن آن نیست.
  • درب به سرعت و در کمتر از ۱ ثانیه باز می شود.

 

قفل بیومتریک تشخیص چهره

 

2. قفل تشخیص چهره

تشخیص چهره بیومتریک با تجزیه و تحلیل نقاط گره ای(noddel point) صورت، مانند عرض بینی، شکل استخوان گونه، طول خط فک و عمق حدقه چشم کار می کند. هر زمان که فردی با دوربین روبرو می شود، دستگاه به دنبال اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده می گردد و در صورت مطابقت درب باز می شود. این نوع قفل به قفل های اثر انگشتی شباهت زیادی دارد، اگرچه به اندازه آنها رایج نیستند. سیستم های قفل درب تشخیص چهره می توانند روشی سریع، قابل اعتماد و بسیار دقیق برای احراز هویت ارائه دهند. لازم به ذکر است قابلیت اطمینان و دقت سیستم قفل درب تشخیص چهره می تواند توسط عواملی مانند رشد ریش، استفاده از لوازم آرایش، برخی بیماری های پوستی، پوشش صورت یا روند پیری به خطر بیفتد.

مزایا

  • تنظیم برنامه تشخیص چهره به آسانی انجام می گیرد.
  • برای راه اندازی برنامه به هیچ دستگاه سخت افزاری اضافی نیاز نیست.
  • ساکنین ساختمان می‌توانند از امکانات ردیابی و شناسایی ورود و خروج افراد بهره مند شوند.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: انواع قفل هوشمند + مزایا و معایب و کاربردهای آنها

 

3. قفل تشخیص عنبیه چشم

این نوع قفل بیومتریکی از مدل های اثر انگشت یا کف دست دقت بسیار بالاتری دارد و بیشتر در فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی که شناسایی سریع و قابل اعتماد اهمیت زیادی دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری از الگوی وریدی قسمت سفید چشم که به اسکلرا معروف است استفاده می‌کند. این سیستم تصاویر دیجیتالی گرفته شده را برای تولید یک الگوی بیومتریک پردازش می‌کند، که می‌تواند با اطلاعات هویتی یک فرد مطابقت داشته باشد.

تنها با خیره شدن بر روی اسکنر روی قفل بیومتریک برای چند ثانیه، اگر خصوصیات عنبیه فرد یا داده‌های ذخیره شده در دستگاه یکی باشد، اجازه ورود صادر شده و درب به راحتی باز می‌شود . این سیستم ورود بیومتریک بسیار راحت است زیرا بدون تماس انجام می گیرد. بهترین اسکنرهای قفل درب عنبیه می توانند سوژه را از فاصله 2 متری تشخیص دهند.

مزایا

  • دقت بالایی دارد و روش کار با آن آسان است. دقت این قفل از قفل اثر انگشتی ده برابر بیشتر است.
  • حتی با وجود استفاده از عینک یا لنز و همچنین قرمزی چشم، قفل همچنان کار خود را به درستی انجام می دهد.
  • این قفل دیجیتالی می‌تواند برای همه اعضای خانواده و یا کلیه کارمندان، الگوهای مختلف را ذخیره کند.

 

قفل بیومتریک تشخیص عنبیه چشم

 

4. قفل سیستم تشخیص صدا

این یک قفل درب بیومتریک است که برخلاف قفل های دیگر به جای استفاده از اسکنر تصویری با دریافت داده‌های صوتی افراد و تطابق آن با الگوهای موجود در پایگاه داده کار می‌کند. پس از ثبت نام، صدا به نمونه دیجیتالی تبدیل می شود و کاربر می تواند از طریق صدا درب را باز نماید. معمولاً کاربر برای باز شدن قفل عبارت خاصی مانند «درب را باز کنید» را تکرار می کند. البته انتخاب این عبارت می‌تواند اختیاری و یا به صورت رمزی باشد. لازم به ذکر است احتمال دارد به دلیل خش‌دار بودن صدا عملکرد نهایی خود را نشان ندهد.

مزایا

  • اکثر قفل های تشخیص صدا قیمت مناسبی دارند و مانند قفل های اثر انگشت از محصولات اقتصادی و مقرون به صرفه محسوب می شوند.

 

5. قفل تشخیص کف دست

این محصول یکی دیگر از انواع قفل های بیومتریک می باشد که از ویژگی‌ کف دست استفاده می‌کند. نحوه عملکرد این نوع قفل به این صورت است که کامپیوتر داخل قفل داده‌های اسکن شده از کف دست افراد را ذخیره کرده وآنها را از طریق شکل خطوط، برجستگی‌ها و ارتباط آنها از یکدیگر جدا می‌کند. هنگامی که فرد کف دست خود را در فاصله از جلوی دستگاه قرار می‌دهد، قفل دست او را اسکن کرده و با داده‌های ذخیره شده‌اش تطبیق می‌دهد. اگر هر دو اطلاعات ورودی و خروجی یکی بود، دسترسی به داخل داده می‌شود. لازم به ذکر است اگر کف دست در اثر سوختگی یا خراش آسیب ببینید، ممکن است دستگاه به خوبی عمل نکند.

مزایا

  • از آنجایی که این قفل ها قابلیت نگهداری الگوی کف دست بسیاری از افراد را دارند، برای محیط های مسکونی، اداری و تجاری بسیار مناسب هستند.
  • استفاده از این نوع قفل بسیار آسان است و امنیت بالایی نیز دارد.

 

مزایا و معایب قفل بیومتریک

قفل های بیومتریک مانند هر فناوری دیگری دارای مزایا و همچنین معایبی است که در ادامه به آن می پردازیم.

مزایا

 1. شناسایی سریع و دقیق

تنها برای چند ثانیه، قفل های بیومتریک باز می شود. فقط باید به دستگاه اجازه دهید اندازه گیری های بیولوژیکی مورد نیاز را اسکن نماید. همچنین، رمزهای عبور را نمی توان جعل یا مهندسی کرد. دستگاه قبل از اعطای دسترسی به الگوها و ویژگی های دقیق نیاز دارد.

2. راحتی در استفاده

یک قفل بیومتریک وقتی دستان شما پر از کیسه های مواد غذایی است، راحتی را فراهم می نماید. به جای وارد کردن کد یا  پیدا کردن کلیدها، فقط باید انگشت خود را روی اسکنر قرار دهید یا به دستگاه اجازه دهید چشم، صدا یا صورت شما را اسکن کند.

3. ظرفیت اضافی

برخی از کارفرمایان به دلیل ظرفیتی که دارند ترجیح می دهند از قفل های بیومتریک استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند داده‌های جدیدی را برای کاربران جدید اضافه کنند و به آنها اجازه دسترسی به داخل مکان را بدهند. آنها می توانند به جای کپی کردن کلیدهای بیشتر، مشخصات کاربر جدید را به پایگاه داده اضافه کنند.

4. سیستم قفل خودکار

به طور خودکار عمل می کند زیرا درب هنگام بسته شدن به صورت مکانیکی قفل می شود.

5. نصب آسان

 اکثر این قفل ها به راحتی نصب می شوند زیرا برای انواع درب ها مناسب میباشند.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: قفل هوشمند چیست؟

 

معایب

1. هزینه های بالا

جای تعجب نیست که نصب یک سیستم امنیتی پیچیده‌تر هزینه‌های مالی زیادی را به همراه داشته باشد.

2. داده های نقض شده

هکرها اغلب شرکت ها و دولت هایی را هدف قرار می دهند که داده های شخصی کاربران را جمع آوری و ذخیره می کنند. به منظور جلوگیری از این اتفاق ، شرکت ها باید با داده های بیومتریک حساس با امنیت و هوشیاری بیشتری برخورد کنند زیرا غیر قابل جایگزین هستند.

3. ردیابی و داده ها

حریم خصوصی کاربر باید در نظر گرفته شود زیرا استفاده از سیستم های احراز هویت بیومتریک، مانند فناوری تشخیص چهره و سایر اقدامات امنیتی بیومتریک، در سراسر جهان افزایش می یابد. هنگامی که بیومتریک ها به داده ها تبدیل و ذخیره می شوند، به ویژه در مکان ها یا کشورهایی که اقدامات نظارتی گسترده ای دارند، کاربر در معرض خطر باقی ماندن یک ردپای دیجیتال دائمی است که می تواند توسط عوامل مخرب ردیابی شود.

 

جمع بندی

قفل های بیومتریک درب از ویژگی های بدن کاربر به عنوان اعتبار استفاده می کنند. در اینجا علاوه بر معرفی قفل بیومتریک و نحوه عملکردش به بررسی انواع قفل های بیومتریک، مزایا و معایب آن پرداختیم. از شما خواهشمندیم نظر خود را در رابطه با این مقاله و تجربیات شخصی خود در خرید و استفاده از انواع قفل های دیجیتال، برای ما کامنت کرده و با سایر مخاطبان در میان بگذارید. علاوه بر این، برای خرید انواع قفل بیومتریک می توانید در سایت آی کی ثبت نام کرده و خرید خود را به صورت آنلاین دریافت کنید. شرکت IK نماینده انحصاری برند آی کی در زمینه تولید قفل هوشمند درب می باشد که قفلهای خود را برای کاربردهای تجاری، چند کاربره و چند منظوره طراحی کرده است. قفل های تشخیص چهره آی کی علاوه بر طراحی ظاهری زیبا و ساختار یکپارچه بدنه، از متریال های مستحکم ساخته شده اند ودارای 10 سال خدمات پس از فروش نیز میباشند.

نظرات (1 نظر)

مهرنوش بهادری

قفل های اسکن عنبیه چشم، برای افرادی که از لنز استفاده میکنند قابل استفاده نمیباشد

دوشنبه, 20 شهریور 1402

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp