09912945219

خانه هوشمند چیست؟ + فواید و مشکلات خانه های هوشمند

دوشنبه 10 مهر 1402 235 0

خانه هوشمند، فناوری که در گذشته بیشتر شبیه یک رویا بود و دست نیافتنی به نظر می رسید، اما در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی صاحبان خانه ها از این فناوری برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده می کنند. خانه هوشمند به خانه ای اطلاق می شود که در آن لوازم و دستگاه ها را می توان به طور خودکار از راه دور از هر نقطه و با اتصال به اینترنت، تلفن همراه یا سایر دستگاه های تحت شبکه کنترل کرد. دستگاه های این فناوری از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می شوند و به کاربر امکان کنترل از راه دور عملکردهایی مانند دسترسی به امنیت خانه، دما، روشنایی، سینمای خانگی و ... را می دهند. تکنولوژی های هوشمند باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی می شوند.

 

اگر هرگز به این فکر نکرده اید که خانه خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنید، پیشنهاد میکنم این مقاله را بخوانید تا با فواید، مشکلات و برخی از تجهیزات و امکانات خانه هوشمند آشنا شوید.

 

 

خانه هوشمند چیست؟

خانه های هوشمند که برای صرفه جویی در زمان و هزینه و همچنین امنیت و ایمنی طراحی شده اند، می توانند برخی از کارهای روزمره را از راه دور و از طریق اتصال به اینترنت به صورت خودکار انجام بدهند. شما می‌توانید از سیستم خانه هوشمند برای تنظیم و نظارت بر سیستم امنیتی خانه و دوربین‌ها یا کنترل وسایلی مانند یخچال یا تهویه مطبوع و گرمایش استفاده کنید.

 

امکانات خانه هوشمند

 

این روزها تقریباً برای چیزی که فکرش را بکنید یک نسخه هوشمند وجود دارد. به طور کلی، این محصولات به اینترنت متصل می شوند، بنابراین می توانید آنها را از طریق برنامه ها، دستورات صوتی، اتوماسیون خانگی یا هوش مصنوعی کنترل کنید. برخی از این دستگاهها از زمان‌بندی پشتیبانی می‌کنند، به این معنا که شما می‌توانید دستگاه‌های خود را طوری برنامه‌ریزی نمایید که در زمان‌های معین اقدامات خاصی را انجام دهند، بدون اینکه از نظر فیزیکی با آن در تماس باشید.

 

به عنوان مثال، می توانید جاروبرقی ربات خود را به گونه ای تنظیم کنید تا اتاق نشیمن شما را هر چهارشنبه ساعت 11 صبح تمیز کند یا هر بار که قفل درب ورودی را باز می کنید چراغ های خانه روشن شود.

 

 

فواید و مشکلات خانه های هوشمند

خانه های هوشمند در کنار مزیت بسیار زیاد، مشکلات کمی دارند.

فواید خانه هوشمند

1. بهره وری انرژی

امروزه تلاش برای پایداری و صرفه جویی در انرژی بیش از هر زمان دیگری حیاتی شده است و خانه های هوشمند نقش مهمی در دستیابی به این اهداف ایفا می کنند. ترموستات هوشمند یکی از ویژگی های برجسته خانه های هوشمند است که به صاحبان خانه اجازه می دهد تا سیستم های گرمایش و سرمایشی خود را برنامه ریزی کرده و از راه دور کنترل کنند. این دستگاه ها می توانند به طور خودکار دما را تنظیم کنند.

در نتیجه، مصرف انرژی غیر ضروری به حداقل می رسد و منجر به صرفه جویی قابل توجهی در انرژی می شود. همچنین می توان سیستم‌های روشنایی هوشمند را به گونه ای برنامه‌ریزی کرد که وقتی کسی در اتاق نیست خاموش شده و باعث اتلاف انرژی نشود.

 

بهره وری انرژی خانه هوشمند

 

2. افزایش راحتی

افزایش راحتی و احساس آرامش از دیگر مزایای این فناوری است. به عنوان مثال زمانی که در خانه هستید یا حتی بیرون از خانه، می توانید کارها را با لمس یک دکمه یا کنترل صوتی به آسانی انجام دهید. این باعث صرفه جویی در وقت شما برای تمرکز روی چیزهای مهمتر می شود.

برای مثال، اگر هنوز سر کار هستید و می‌خواهید قبل از اینکه از رسیدن به خانه، فر را روشن کرده و غذا را گرم کنید، براحتی می‌توانید!

 

راحتی با خانه هوشمند

 

3. افزایش ایمنی و امنیت

یکی دیگر از مهمترین مزایای خانه هوشمند این است که با ارائه ویژگیهای امنیتی پیشرفته تر مانند حسگرهای حرکتی، قفل‌های هوشمند و دوربین‌های نظارتی درب و پنجره به شما کمک می کند تا از خود و اموالتان در برابر حوادث ناخواسته و حتی سارقان بیشتر محافظت کنید.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید : قفل هوشمند چیست؟

 

با این امکانات می توانید از تهدیدهای احتمالی آگاه شده و از راه دور به فیلم های ویدیویی و سایر داده‌های نظارتی دسترسی داشته باشید. امروزه برخی از دوربین‌ها با ارتباط صوتی دو طرفه عرضه می‌شوند که برای کسانی که در خانه از عزیزان خود مراقبت می‌کنند ایده‌آل است.

 

امنیت با خانه هوشمند

 

4. قابلیت سفارشی سازی مختص افراد مسن و معلول

فناوری خانه هوشمند به طور قابل توجهی زندگی افراد مسن و معلول را بهبود می بخشد. برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند، توانایی کنترل دستگاه ها از طریق دستورات صوتی یا یک برنامه تلفن هوشمند، نیاز به حرکت فیزیکی در خانه را کاهش می دهد. این دسترسی به این افراد احساس استقلال داده و اجازه می دهد تا انجام کارهایی را که قبل از ان برایشان سخت و غیرممکن بود، براحتی مدیریت کنند.

با این فناوری براحتی می توانند به صورت صوتی یا فشار دادن یک دکمه قفل درب را باز و بسته کرده و لامپ را روشن و خاموش کنند.

 

قابلیت سفارشی سازی مختص افراد مسن و معلول در خانه هوشمند

 

5. افزایش ارزش خانه

چه کسی خانه ای با فناوری هوشمند راحت را نمی خواهد؟ نصب این فناوری ارزش خانه شما را افزایش داده و آن را برای خریداران جذاب‌تر می کند. خانه ای با صرفه جویی در انرژی، سیستم روشنایی یا سیستم امنیتی هوشمند موجود ممکن است همان چیزی باشد که خریداران خانه های لوکس به دنبال آن هستند.

 

قیمت خانه هوشمند

 

مشکلات خانه های هوشمند

1. هزینه نصب

یکی از مهمترین معایب خانه هوشمند، هزینه اولیه نصب است. اگرچه تجهیز کل خانه به دستگاه ها و سیستم خانه هوشمند می تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد ولی بهتر است ان را به دید یک سرمایه گذاری بلند مدت ببینید. صرفه جویی در انرژی و افزایش ایمنی توسط این فناوری اغلب منجر به صرفه جویی در هزینه در طول زمان می شود و سرمایه گذاری اولیه را ارزشمند می کند.

 

2. وابستگی به اینترنت

خانه های هوشمند برای عملکرد یکپارچه به شدت به اتصال اینترنتی پایدار و قابل اعتماد متکی هستند. بسیاری از دستگاه ها و سیستم مرکزی خانه هوشمند برای برقراری ارتباط و پردازش دستورات به اتصال اینترنت نیاز دارند. با این حال، قطع شدن اینترنت، چه به دلیل مشکلات فنی یا اختلال در سرویس، به طور موقت می تواند برخی از عملکردهای خانه هوشمند را غیرفعال کند. این وابستگی به اینترنت به خصوص در لحظات حساس می تواند ناامید کننده باشد، مانند زمانی که به دسترسی به فیلم دوربین های امنیتی از راه دور نیاز دارید.

 

3. نگرانی در مورد حریم خصوصی

استفاده از سیستم های امنیتی در خانه های هوشمند مانند دوربین مداربسته، سنسور و ... اگرچه به حفظ امنیت کاربران کمک می کند اما در عین حال می تواند حریم خصوصی افراد را نیز به خطر بیندازد.

 

وابستگی به اینترنتی از معایب خانه های هوشمند

 

8 نمونه از مهمترین وسایل خانه های هوشمند

مجموعه زیادی از دستگاه های هوشمند از قبیل جاروبرقی هوشمند، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، تلویزیون، یخچال، پرده، قهوه ساز و ... وجود دارد که کاربران می توانند با توجه به خواست و نیاز خود آنها را انتخاب کنند. در اینجا، ما لیستی از مفیدترین انواع وسایل هوشمند را که باید به عنوان بخشی از سیستم خانه هوشمند خود در نظر بگیرید را ارائه می دهیم.

 

1. تلویزیون های هوشمند

اتصال به اینترنت ویژگی کلیدی است که تلویزیون‌های هوشمند را از تلویزیون‌های معمولی جدا می کند و امکان دسترسی به اپلیکیشن‌ها، سرویس‌های استریم ویدئویی و دیگر امکانات آنلاین را برای انها فراهم می آورد.

 

2. قفل هوشمند

قفل هوشمند به Wi-Fi یا بلوتوث مجهز است و به کاربران امکان می‌دهد تا با یک فرمان صوتی ساده، وارد کردن رمز یا کارت و یا اثر انگشت درها را قفل و باز کنند. حتی زمانی که در محل کار هستند، می توانند به لطف ویژگی دسترسی از راه دور ، قفل در را باز و بسته کنند. این نوع قفل ها با گزینه‌ها و قابلیت‌های قابل تنظیم بسیار قدرتمندتر از قفل های معمولی هستند و مزایای زیادی دارند. با داشتن قفل های هوشمند دیگر نگران گم کردن کلیدهای خود و یا جا گذاشتن انها در خانه نیستید. امنیت بالا از دیگر ویژگی های آنهاست که سارقان و افراد غریبه براحتی نمی توانند از ان عبور کنند.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: انواع قفل هوشمند + مزایا و معایب و کاربردهای آنها

 

وسایل خانه هوشمند

 

3. روشنایی هوشمند

با روشنایی هوشمند می توان نورپردازی را با استفاده از اپلیکیشن یا دستیار صوتی به گونه‌ای مدیریت کرد که قبلاً فقط در تخیلات امکان‌پذیر بود. این فناوری را می توان از طریق یک برنامه تلفن کنترل کرد که به کاربران امکان می دهد حتی زمانی که در خانه نیستید، چراغ های خانه خود را کنترل کنند. اگر خارج از خانه یا در تعطیلات هستید اما نمی خواهید خانه شما خالی به نظر برسد، این یک ویژگی امنیتی عالی است.

 

4. ترموستات هوشمند

 ترموستات‌های هوشمند دارای شبکه اینترنت هستند و به کاربران اجازه می‌دهند دمای خانه را برنامه‌ریزی، نظارت و از راه دور کنترل کنند. جالب است بدانید این دستگاه در طول زمان رفتارهای صاحب خانه را یاد می گیرد و به طور خودکار تنظیمات خود را بر اساس آن را تغییر می دهد تا حداکثر راحتی و کارایی را برای آنها فراهم کند. ترموستات های هوشمند همچنین می توانند مصرف انرژی را گزارش کنند و به کاربران یادآوری کنند که نیاز به تعویض فیلتر یا قطعات دیگر دارند.

 

ترموستات خانه هوشمند

 

5. دوربین امنیتی هوشمند

دوربین‌های امنیتی به کاربران اجازه می دهد از راه دور زمانیکه سرکار یا در سفر هستند، مراقب خانه و خانواده خود باشند. حسگرهای حرکتی هوشمند می توانند تفاوت بین ساکنین، نزدیکان، حیوانات خانگی و سارقان را تشخیص بدهند و در صورت احساس هر گونه رفتار مشکوک اعلان هایی را برای کاربران ارسال کنند. کاربران همچنین می توانند فیلم های دوربین مدار بسته را از تلفن هوشمند خود مشاهده کنند.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: بهترین راه جلوگیری از سرقت منزل

 

6. مراقبت از حیوانات خانگی هوشمند و آبیاری باغچه

مراقبت از حیوانات خانگی را می توان با فیدرهای متصل به صورت خودکار انجام داد. همچنین کاربر با استفاده از تاسیسات آبیاری هوشمند می تواند با برنامه ریزی قبلی یا در هر زمان که می خواهد به وسیله اپلیکیشن یا دستیار صوتی آبیاری گیاه خود را انجام دهد.

 

7. لوازم آشپزخانه هوشمند

برندهای بسیاری مانند ال جی، جنرال الکتریک و سامسونگ انواع لوازم آشپزخانه هوشمند را ارائه می دهند. این وسایل شامل قهوه سازهای هوشمند است که می توانند یک فنجان تازه را به طور خودکار در یک زمان برنامه ریزی شده دم کنند. یا یخچال‌های هوشمندی که تاریخ انقضا مواد غذایی را پیگیری کرده و لیست خرید ارائه می دهند و یا حتی بر اساس مواد موجود در یخچال، دستور پخت غذای خاصی را پیشنهاد می کنند.

 

لوازم آشپزخانه خانه هوشمند

 

8. سنسور هوشمند

این دستگاهها به امن شدن بیشتر خانه کمک می کنند. سیستم‌های اعلام حریق اگر دود یا گاز را تشخیص دهند، علاوه بر اعلام هشدار و اطلاع رسانی، می‌توانند اقدامات دیگری هم انجام بدهند. مثلا شیر گاز را قطع کنند، از طریق خط تلفن متصل به سیستم به پلیس یا آتش‌نشانی اطلاع بدهند و آدرس خانه را ارسال کنند.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: امکانات خانه هوشمند

 

چگونه خانه های خود را هوشمند سازی کنیم؟

برای هوشمند سازی خانه این مراحل را دنبال کنید:

1. روی یک اتصال اینترنتی قوی و قابل اعتماد سرمایه گذاری کنید.

از آنجایی که اتصال خانه هوشمند به شدت به اتصال اینترنت متکی است، اطمینان از اینکه صاحب خانه از سرویس اینترنت قابل اعتماد و سریع برخوردار است، مهم است.

 

2. نیازهای خانه هوشمند خود را تعیین کنید.

در مرحله بعدی نیازهای خانه هوشمند خود را تعیین کنید. در نظر بگیرید که چه فعالیت هایی را مانند روشنایی، دما، امنیت یا سرگرمی می خواهید خودکار یا کنترل کنید. به این فکر کنید که چه دستگاه هایی را در اختیار دارید و برای خرید چه دستگاه هایی باید اقدام کنید.

 

امکانات خانه هوشمند

 

3. هاب را انتخاب کنید.

در این مرحله باید هاب یا کنترلر هوشمند انتخاب کنید. البته مهم است که تصمیم بگیرید از کدام هاب برای خانه هوشمند خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک خانه هوشمند کاملاً خودکار می‌خواهید، به احتمال زیاد به هابی نیاز دارید که بتواند هر دستگاه را به صورت مرکزی کنترل کند.

 

4. دستگاههای هوشمند مورد نظر خود را انتخاب و نصب کنید.

 دستگاه‌های هوشمندی را انتخاب کنید که با هاب شما سازگار باشد. چراغ‌های هوشمند، ترموستات‌ هوشمند، دوربین‌های امنیتی و قفل‌های هوشمند، بلندگوهای هوشمند، سنسور، لوازم خانگی هوشمند و پریزها از محبوبترین گزینه ها می باشند.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: بهترین برند قفل هوشمند + 4 فاکتور مهم در خرید بهترین قفل هوشمند

 

پیشنهاد می کنیم با اقلام اولیه مانند دوشاخه های هوشمند، لامپ های هوشمند و سوئیچ ها شروع کنید، زیرا به سرعت راه اندازی می شوند و به راحتی می توانند بسیاری از چیزهای مختلف را در اطراف خانه خودکار کنند. به عنوان مثال، دوشاخه‌های هوشمند می‌توانند فن‌ها، چراغ‌ها، لامپ‌ها، آرام پز، فرها را خودکار کنند.

 

5. سیستم خانه هوشمند خود را راه اندازی و آزمایش کنید.

بعد از نصب دستگاهها در این مرحله باید سیستم خانه هوشمند خود را راه اندازی کنید. هر یک از دستگاه ها را آزمایش کنید تا مطمئن شوید می‌توان آن را از طریق برنامه تلفن هوشمند یا دستیار فعال صوتی کنترل کرد.

 

 

استفاده آسان از امکانات خانه هوشمند

 

آیا خانه هوشمند را می توان هک کرد؟

بله، اگرچه خانه های هوشمند امنیت بسیار بالایی دارند و سارقان به آسانی نمی توانند به آنجا وارد شوند ولی باز هم به دلیل اتصال آنها به شبکه اینترنت امکان هک کردن آنها وجود دارد. بنابراین افراد باید مراقب باشند تا اطلاعات حساس ورود به سیستم را به اشتراک نگذارند یا فاش نکنند، زیرا ممکن است این دستگاه‌ها برای کنترل به رمز عبور یا دسترسی به دستگاه شخصی نیاز داشته باشند.

 

البته خوب است بدانید سیستم های هوشمند به سادگی قابل هک شدن نیستند و این کار مهارت بالایی لازم دارد. لازم به ذکر است همان فناوری که دستگاه های هوشمند را راحت می کند می تواند آنها را در معرض هک های احتمالی نیز قرار دهد. به همین دلیل عاقلانه است که فقط از لوازم هوشمند شرکت های معتبر استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

خانه های هوشمند بهره وری انرژی را بهبود می بخشند و با ارائه امنیت بیشتر و تاثیر در افزایش کیفیت زندگی، باعث می شوند افراد در خانه خود آرامش بیشتری داشته باشند. در این مطلب در مورد خانه های هوشمند و کاربرد آنها و معرفی محبوبترین دستگاههای مورد استفاده در خانه های هوشمند پرداختیم. امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

 

لطفا نظرات و تجربیات خود را در زمینه این فناوری با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp