09912945219

صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان

یکشنبه 24 دی 1402 142 0

اگر به دنبال راهی برای افزایش آسایش، راحتی و امنیت ساکنین خانه هستید، هوشمندسازی ساختمان همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید. در این مطلب از آی کی به طور مفصل به صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان خواهیم پرداخت.

 

 

با هوشمند سازی خانه می توانید از مزایای بسیاری مانند نظارت هوشمند بر انرژی و مدیریت هوشمند ساختمان بهره مند شوید که می تواند به کاهش مصرف انرژی و اتلاف آن کمک کند و هزینه های آب و برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

Building Intelligence یا هوشمند سازی ساختمان اصطلاحی است که برای کنترل و یکپارچه‌سازی تجهیزات ساختمان استفاده می شود.

یکی از قابلیت های جذاب سیستم هوشمندسازی این است که برای تنظیم دما و سیستم‌های روشنایی، باز کردن درب منزل و ... لازم نیست حتما در خانه حضور داشته باشید و براحتی می توانید از راه دور بر روی آنها کنترل و نظارت داشته باشید.

 

هوشمندی ساختمان چیست

 

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هوشمندسازی ساختمان به مجموعه ای از نرم افزار و سخت افزارهایی گفته می شود که بر اساس آخرین فناوری های روز دنیا جهت کنترل و نظارت بر یکپارچه‌سازی تمام تجهیزات ساختمان طراحی شده اند. این سیستم‌ها معمولاً شامل حسگرهایی هستند که از اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) پشتیبانی می کنند و راهی ضروری و مقرون به‌ صرفه برای مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها محسوب می‌شود.

این سیستم هوشمند قابلیت ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات را دارد و می تواند کنترل سیستم‌های مختلف ساختمان از ترموستات‌های هوشمند و سیستم‌های روشنایی گرفته تا سیستم‌های امنیتی پیشرفته و سایر حسگرهای محیطی را برای کاربران فراهم کند.

 

انواع روش های هوشمند سازی ساختمان

هوشمندی سازی سازه به دو روش با سیم و بی سیم انجام می شود که هر کدام پروتکل های مخصوص خود را دارد.
 

1. هوشمند سازی به روش بی سیم

به این روش که وایرلس نیز می گویند، به کنده کاری نیازی ندارد و هیچ گونه تخریبی انجام نمی شود. از این روش می توانید برای هوشمند سازی سازه های قدیمی و یا در هر مرحله از ساخت که هستید، استفاده کنید. در این روش تقریبا تمامی تجهیزات با توجه به نیاز کاربر، از طریق اینترنت اشیاء IoT و با استفاده از گوشی هوشمند تحت کنترل قرار می‌گیرند.

 

هوشمندی ساختمان به روش بی سیم

 

2. هوشمندسازی با روش باسیم

این روش از هوشمند سازی قابل جابجایی و انتقال نمی باشد و اجزا و تاسیسات از طریق کابل کشی و تابلو برق با هم در ارتباط هستند. در ساده ترین نوع سیستم های سیمی، با دو یا چهار رشته سیم ارتباط دیتا و تجهیزات برقرار می شود که دو رشته مربوط به انتقال دیتا و دو رشته جهت انتقال تغذیه تجهیزات استفاده می گردد.

بهترین زمان هوشمند سازی به این روش و ایجاد خانه هوشمند قبل از سیم کشی ساختمان می باشد. برخی انواع پروتکل های هوشمند سازی سیمی شامل KNX ،LAN ،Bacnet ،M-bus ،S-bus و Rs485 است که هریک از این آنها روش های خاص خود را در پیاده سازی سیم کشی های دیتا و تغذیه دارا می باشند.

 

هوشمندی سازی ساختمان با روش با سیم

 

سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) و انواع آن

سیستم مدیریت ساختمان مجموعه ای از تجهیزات و روش های کنترلی است که از کامپیوتر برای کنترل و نظارت بر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی ساختمان از جمله تهویه، روشنایی، سیستم های امنیتی مانند قفل هوشمند و دوربین های مدار بسته، سیستم های ایمنی مانند اعلام حریق استفاده می شود.

 

برای ارتباط بین تجهیزات، زبان مشترک نیاز است که به آن پروتکل یا استاندارد می گویند. پروتکل های KNX ،BACnet ،Modbus Zigbee ،Wifi ،Z-Wave ،Tuya از جمله پروتکل های پرکاربرد هستند که هر کدام با توجه به امکانات و نیاز کاربران، قابلیت های مختلفی را در اختیار آنها قرار می دهند. البته این سیستم ها تقریباً عملکرد یکسانی دارند و تنها از نظر نحوه قرارگیری در شبکه و زبان ارتباط با یکدیگر تفاوت دارند.

 

اجزای اصلی هوشمند سازی ساختمان

سیستم هوشمند از چندین مولفه اصلی مانند حسگرها، سنسورها، عملگرها و… تشکیل می‌شود که در ادامه به بررسی بیشتر آنها می پردازیم.

1. حسگرها و سنسورها

سنسورها و حسگرهای مختلفی در پروژه های هوشمند استفاده می شود. این سنسورها متنوع هستند و با توجه به نیاز و سطح هوشمندی در قسمت های مختلف خانه نصب می شوند. آنها می توانند مشخصات مورد نظر را به سیگنال ها و اطلاعات مورد نظر تبدیل کرده و از طریق خطوط ارتباطی به نقاط کنترل یا کنترل مرکزی ارسال کنند. برخی از انواع سنسورها عبارتند از:

  • سنسور دما
  • سنسور رطوبت
  • سنسور کیفیت هوا
  • سنسور دود
  • سنسور حرکتی
  • سنسور نوری
  • سنسور فشار

 

​2. عملگرها و کنترلرها

عملگرها که فعال ساز نیز نامیده می شوند، به عنوان مغز در سیستم هوشمند سازی ساختمان عمل می‌کنند. کنترلرها، داده ها را از حسگرها دریافت می کنند و از رله های الکتریکی برای اتصال و قطع تجهیزات الکتریکی استفاده می کنند. این تجهیزات که معمولا در داخل تابلوها یا کلیدهای برقی نصب می‌شوند، انواع مختلفی دارند و پرکاربردترین آنها سویچرها‌، فنکوئلهای سه دور، دیمرها Dimmer هستند.

 

3. سرور و رابط گرافیکی

یکی دیگر از مؤلفه های اصلی هوشمندسازی ساختمان، سرورهای هوشمند و رابط های گرافیکی است. کاربران می توانند با نصب نرم افزارهای ویژه بر روی تلفن همراه خود، سیستم هوشمند را از داخل یا خارج ساختمان کنترل و نظارت کنند.

تمامی دستگاه های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و معمولا برای پروژه های متوسط از رابط های گرافیکی و برای پروژه های بزرگ از سرورها استفاده می شود. در صورت بروز هر گونه مشکل مانند نشت گاز یا فعال شدن سیستم دزدگیر، پیامی به تلفن ساکنین ارسال می شود تا کاربران در سریعترین زمان مشکل را برطرف کنند.

 

انواع تجهیزات مورد استفاده در هوشمند سازی ساختمان

1. سیستم حفاظتی و امنیتی

قفل هوشمند و دوربین مدار بسته از امکانات خانه هوشمند هستند که به کمک آنها می‌توانید به درب‌ها، پنجره‌ها، دوربین‌های مداربسته و سیستم هشدار، حتی از راه دور دسترسی داشته باشید. 

 

قفل هوشمند

 

2. سیستم روشنایی هوشمند

از دیگر تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ها می توان به سیستم روشنایی هوشمند اشاره کرد که می تواند صرفه جویی زیادی در انرژی و کاهش هزینه ها ایجاد کند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا نور محیط خانه خود را به صورت هوشمند کنترل کنید. همچنین زمانبندی‌های خاص برای روشن و خاموش شدن نورها تنظیم کنید.

 

سیستم روشنایی هوشمندی ساختمان

 

3. سیستم سرمایشی و گرمایشی

با کمک این تجهیزات می توانید دما و تهویه خانه خود را در زمان های مشخص و از راه دور به صورت هوشمند کنترل کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این سیستم می تواند به صورت هوشمند دمای اتاق ها را بر اساس حضور یا عدم حضور افراد کنترل کند و تجهیزات را خاموش و روشن کند.

 

سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند

 

4. سیستم های صوتی و تصویری

یکی دیگر از تجهیزات خانه هوشمند، سیستم های صوتی و تصویری است که به شما امکان می دهد تماشای تلویزیون، فیلم، موسیقی و سیستم های صوتی خود را بهبود بخشید و حتی آنها را از راه دور کنترل کنید.

 

سیستم صوتی هوشمند سازی ساختمان

 

5. سیستم اعلام و اطفاء حریق

این سیستم به عنوان کاربردی ترین تجهیزات هوشمند ساختمان، نه تنها از تلفات جانی جلوگیری می کند، بلکه خسارات ناشی از آتش سوزی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. سنسورهای نصب شده در این سیستم به محض تشخیص گاز، دود و گرمای بیش از حد تعیین شده، به سرعت عمل کرده و آژیرها و فلاشرهای خانه را فعال می کنند و حتی در صورت لزوم، اقدام به اطفاء حریق کنند.

 

سیستم اعلام حریق هوشند سازی ساختمان

 

6. کنترل تاسیسات استخر، جکوزی و سونا

با استفاده از این سیستم می توانید به صورت کاملا هوشمند و حتی از راه دور این تجهیزات را روشن و خاموش کرده و دستگاه های تصفیه یا دما را کنترل کنید.

 

 

7. کنترل هوشمند وسایل خانگی

یکی از جذابترین تجهیزات مورد استفاده در هوشمندسازی ساختمان این است که شما می توانید وسایل خانگی خود مانند یخچال، ماشین لباسشویی، واحدهای کنترل ترموستات و سایر وسایل دیگر را به صورت کاملا هوشمند را از راه دور کنترل و مدیریت کنید.

 

کنترل هوشمند لوازم خانگی

 

مراحل هوشمند سازی ساختمان

1. اهداف خود را مشخص کنید.

قبل از شروع طراحی و اقدام به هوشمند سازی ساختمان، باید اهداف و نیازهای خود را مشخص کنید. شما می خواهید به چه چیزی برسید؟ آیا به دنبال بهبود بهره وری انرژی، راحتی ساکنین یا ... هستید؟

به عنوان مثال اگر به دنبال بالا بردن امنیت درب خانه خود هستید، قفل های هوشمند این کار را برای شما انجام می دهند. البته با توجه به برندهای مختلف موجود در بازار، بهتر است محصول خود را یک برند معتبر و شناخته شده تهیه کنید. آی کی از بهترین برندهای قفل هوشمند می باشد که تمام محصولات آن علاوه بر طراحی زیبا و کیفیت عالی دارای گارانتی و خدمات پس از فروش نیز می باشد.

 

قفل هوشمند آی کی

 

2. شرایط را بررسی کنید.

دومین مرحله از صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان این است که شرایط خود را بررسی کنید. اگر صاحبخانه هستید که هیچ ولی اگر مستاجر هستید شرایط کاملا فرق می کند. شما باید خانه را به تجهیزات هوشمندی مانند دستگیره هوشمند مجهز کنید که بعد از تخلیه نیز بتوانید به خانه جدید خود برده و از آن استفاده کنید.

مورد دیگری اهمیت زیادی نیز دارد، اینترنت است. زیرا بیشتر وسایل و امکانات هوشمند به اینترنت نیاز دارند و در هنگام نبود شما در خانه تنها راه ارتباطی شما با وسایل هوشمند است.

نکته: از آنجا که طراحی ساختمان هوشمند باید آسایش و راحتی ساکنین را در اولویت قرار دهد بنابراین حتما ساکنان خانه را نیز در فرآیند طراحی مشارکت دهید تا مطمئن شوید که نیازها و خواسته های آنها در نظر گرفته می شود.

 

3. بودجه خود را مشخص کنید.

در این مرحله باید میزان بودجه و هزینه ها را تعیین کنید. بعد از انتخاب قسمت های مورد نیاز برای هوشمندسازی باید لوازمی را مناسب با بودجه خود تهیه کنید.هر کدام از این محصولات دارای ویژگی های متفاوتی بوده و با توجه به قیمت خود دارای امکانات مختلفی نیز می باشند.

 

4. شیوه مناسب نصب را انتخاب کنید.

مرحله بعد، انتخاب نحوه نصب وسایل است. اگر صاحب خانه هستید که هیچ، اما اگر مستاجر هستید، حتما با صاحب خانه هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا بعد دچار مشکل نشوید. زیرا برای نصب برخی از وسایل و تجهیزات باید دیوار را سوراخ کرده و یا در ساختمان تغییراتی ایجاد کنید.

پیشنهاد می کنم برای اینکه خیلی درگیر این مسائل نشوید، وسایلی را انتخاب کنید که نصب آسانتری دارند. به عنوان مثال می توانید کلید و پریزهای هوشمندی را انتخاب کنید که در همان قوطی کلیدهای معمولی بدون نیاز به کنده کاری نصب می شوند.

 

5. داده های خود را ایمن کنید.

ساختمان‌های هوشمند به داده‌های حسگرها و سیستم‌های مختلف متکی هستند، که به این معنی است که امنیت داده‌ها بسیار مهم است. برای محافظت در برابر حملات سایبری و اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده ها، باید اقدامات امنیتی قوی را اجرا کنید.

 

6. یک شبکه قابل اعتماد بسازید.

تحولات ساختمان هوشمند همه با شبکه شروع می شود. باید مطمئن شوید که یک شبکه قوی برای اتصال همه دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف که از ساختمان هوشمند شما و ساکنان داخل آن پشتیبانی می‌کنند، دارید.

 

7. اقدام کنید.

بعد از بررسی نکات و مراحل گفته شده، می‌توانید نسبت به هوشمند سازی ساختمان خود اقدام کنید. البته بهتر است برای صرفه جویی در هزینه و وقت از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

 

مزایای هوشمند سازی ساختمان

 

مزایای هوشمند سازی ساختمان

  • بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی
  • افزایش ایمنی و امنیت ساختمان
  • کنترل و دسترسی آسان به تجهیزات
  • ایجاد ظاهری شیک و مدرن در ساختمان
  • افزایش سطح رفاه و آسایش ساکنین ساختمان
  • افزایش طول عمر تجهیزات

 

تفاوت خانه هوشمند و  BMS

1. BMS سیستم یکپارچه ای است که کنترل و مانیتورینگ تمام تجهیزات را بر عهده دارد اما خانه هوشمند زیرمجموعه و بخش کوچکی از یک سیستم BMS است. به عنوان مثال ممکن است برای افزایش امنیت، خانه خود را به قفل هوشمند و دوربین مدار بسته مجهز کنید که در این صورت خانه شما هوشمند شده ولی نمی توانیم بگوییم که BMS به طور کامل در آن اجرا شده است.

2. هزینه اجرایی BMS  نسبت به خانه هوشمند به مراتب بالاتر است.

3. در BMS کنترل تجهیزات در اتاق کنترل و در اختیار اپراتور است درحالیکه در خانه هوشمند کنترل تجهیزات در اختیار کاربر است.

 

 

هزینه هوشمند سازی ساختمان و عوامل موثر بر آن

هزینه هوشمند سازی ساختمان متغیر است و عوامل مختلفی مانند قدمت و متراژ ساختمان، نوع و برند تجهیزات مورد استفاده، نصب و راه اندازی، نوع سیستم اتوماسیون، پشتیبانی و نگهداری، سلیقه و نیاز مشتری بر روی آن تاثیر می گذارد.

1. قدمت و متراژ ساختمان

مسلما هوشمند سازی ساختمان های در حال ساخت نسبت به خانه های قدیمی هم هزینه کمتری دارد و هم نصب آنها راحت تر است زیرا در صورت لزوم به تخریب نیازی ندارد. همچنین هر چقدر ساختمان بزرگتر باشد به تجهیزات بیشتری نیز نیاز دارد و بودجه هوشمندسازی ساختمان می افزاید.

2. نوع تجهیزات هوشمند مورد استفاده

یکی دیگر از عوامل مهم و موثر در قیمت هوشمندسازی ساختمان نوع تجهیزات و برند آنها می باشد. تجهیزات هوشمندسازی بسیار متنوع هستند و هر کدام با توجه به نوع کاربرد، هزینه مخصوص به خود را دارند. همچنین نوع برند نیز اهمیت زیادی دارد. مسلما برای خرید تجهیزات از برندهای معتبر و شناخته شده باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. البته ارزش سرمایه گذاری را دارد زیرا از نظر کیفیت و گارانتی خیالتان راحت است.

3. نصب و راه‌اندازی

هر یک از تجهیزات هوشمند فرآیند نصب مخصوص به خود را دارند. برخی از وسایل در زمان خیلی کوتاه و آسان نصب می شوند و نصب برخی دیگر از تجهیزات بسیاز زمان بر و دشوار است. ولی به طور کلی نصب این تجهیزات هزینه بالایی دارد و باید حتما از افراد ماهر و متخصص کمک بگیرید.

4. نوع سیستم اتوماسیون

سیستم های اتوماسیون، آپشن های مختلفی دارند که قیمت آن را تعیین می کنند. هرچه این سیستم ها پیشرفته تر و به روزتر باشند، گران تر خواهند بود. در مقابل عملکرد و کیفیت بهتری را نیز ارائه می دهند.

5. پشتیبانی و نگهداری

یکی دیگر از عواملی که بر بودجه هوشمندی سازی ساختمان می افزاید، هزینه‌ها به نگهداری و تعمیرات است. البته این هزینه ارزش ان را دارد زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا با حداقل هزینه از تجهیزات نگهداری کنید و در سریع‌ترین زمان مشکل آن را حتی در خارج از ساختمان اطلاع می دهد.

 

نتیجه گیری

به جرات می توان گفت در آینده نزدیک از سیستم های هوشمند در تمامی پروژه های ساختمانی استفاده خواهد شد. در این مطلب ما سعی کردیم از صفر تا هوشمند سازی و هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید برای شما توضیح دهیم. نکته مهم اینکه حتما تجهیزات مورد نیاز خود را از برندهای معتبر انتخاب کنید تا علاوه بر کیفیت دارای گارانتی و پشتیبانی باشند و در هنگام خرابی دچار مشکل نشوید.

شما در مورد هوشمندسازی ساختمان چه نظری دارید؟ اگر تجربه استفاده از آن را دارید، حتما نظرات خود را با ما و کاربران در میان بگذارید.

 

نظرات (0 نظر)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.



نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp